2016-08-23

We are the champions? - Nestlé

Jag gillar starka och kända varumärken samt bolag/aktier med inriktning mot konsumenter. Sen tidigare har jag bland andra Unilever och Procter & Gamble i min globala utdelningsportfölj och nu när Nordnet firar sitt 20-årsjubileum med courtagefri handel för världens 20 största bolag så kunde jag inte låta bli att plocka in en liten post:

bildkälla: https://www.flickr.com/photos/nestle/8224283456/in/album-72157606235405860/

Nestlé är en gigant inom livsmedel men kanske är mest känd i Sverige för produkter som Néscafe, Smarties och After Eight för att nämna några.

Vi hoppar direkt vidare till utdelningshistoriken och den är imponerande tycker jag.

bildkälla: z2036, datakälla: http://www.nestle.com/investors/sharesadrsbonds/dividends

Regelbundna höjningar sen många år tillbaka även om takten mattats av något de senaste åren.

H1-rapporten tycker jag ser ok ut och jag tror nog att de skulle kunna landa på en utdelning på 2,35 CHF för 2016 om jag gör en utdelningsprognos.

Direktavkastningen är på 2,9% i skrivande stund och förväntad utdelningstillväxt blir då ca 4,4% vilket totalt sett inte indikerar rea på något sätt (PE 23) men kvalitet kostar antar jag och på lång sikt känns det ändå helt ok.

Vad tror ni om Nestlé? Förtjänar den en plats i en global utdelningsportfölj?

*Brasklapp*******************************************
*Familjen Thelenius ligger lång i NESR              *
*****************************************************

20 kommentarer:

  1. Jag skulle gärna äga NESR.
    Men Avanza är verkligen trötta när det gäller ehandel på europeiska aktier. Bu!
    /Daniel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att de finns noterade som ADR i USA också man kan inte hitta den på Avanza tyvärr.

      Radera
    2. Jag har samma problem med denna aktie. Jag har löst det genom att lassa på i ETFn VEU där Nestle är största innehav. På 100k VEU får jag typ 5k Nestle :-) Men VEU passar mig i andra avseenden också.

      Radera
    3. Tack för tips! Har man KF så finns det säkert certifikat och annat man kan handla men då får man ingen utdelning :-(

      Radera
  2. Hej Stefan,
    Jag tycker 2,9% direktavkastning och 4,4% utdelningshöjning är för lite. Jag hade inte köpt in mig på denna nivå. Att köpa ett bolag på P/E 23 som förväntas växa 4,4% per år låter inte jättelockande.
    Tack än en gång för ett bra inlägg.
    Allt gott
    /DanielWikstrom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja förväntad totalavkastning är kanske inte jättehög men förhoppningsvis stabil. Unilever och P&G har liknande nyckeltal så Nestlé ligger väl någorlunda i paritet där i alla fall.

      Tack för feedback!

      Radera
  3. Nestlé är ett typiskt företag man köper när det är börsnedgång/börsslakt då man kan få bolaget till riktigt bra pris. Annars är det som vanligt med kvalitetsbolag, du får betala dyrt för kvalité

    Att köpa Nestlé på schweiziska börsen vill ju Avanza ha minst 750:- i courtage för, så det kanske är lättare/billigare för att köpa ADR, men det tillkommer en årlig avgift för dessa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har nog rätt om tajming men jag jobbar på att våga köpa på ATH ;-)

      Radera
    2. Köpa dyrt och sälja billigt, många som praktiserar det, sägs vara bästa sättet att göra affärer på ;-)

      Radera
    3. Jag säljer sällan men köper dyrt ibland gör jag säkert

      Radera
  4. Köpte du dubbelnoteringen av aktien på den tyska börsen? Eller var det courtagefritt på Schweiska börsen också!?

    Har du någon koll på hur utdelningen beskattas från den tyska dubbelnoteringen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Via Tyska börsen. Källskatt borde bli samma oavsett, har ingen koll på Schweiz i det avseendet men man kan hoppas att det blir 0 som för ABB. För de Tyska aktier jag har dras en liten extraavgift så vi får se hur det blir här. Posten jag köpt är relativt liten så jag får avvakta utdelningen i april och se vad som händer :-)

      Radera
    2. Hur mycket är den lilla extraavgiften för Tyska aktier? Vet du vad det är för, för du menar väl inte ADR-avgiften?
      På vanliga schweiziska aktier dras 35% skatt på utdelning, så här är KF ett förstahandsval helt klart, så får man tillbaka allt eller det mesta om KF finns hos Avanza eller Nordnet (det kanske finns några andra banker/försäkringsbolag som återför utländsk skatt, någon som vet?). Hur det är med ADR:er vet jag inte men de brukar följa huvudaktien sägs det. Något undantag som ABB är det i alla fall inte

      Radera
    3. Jag kikade lite snabbt och den tycks vara runt 1,4% knappt men kan vara lägre då jag betalat exakt samma belopp i bägge fallen även om utdelningsbeloppet skiljer sig något. Kan vara euro-kurs som spökar. Sen kanske det bara är på aktier med Tyskland som hemvist som det dras, återstår att se...

      Radera
  5. Ja, det är synd. Nestle är ett bolag jag gärna skulle vilja äga, men på grund av politiska/humanitära skäl inte kan försvara att ta in i portföljen, tillsammans med tobaksbolag, vapenproducenter och annat.

    Allt ifrån bröstmjölkskandaler till att köpa produkter där man vet att det producerats av barnslavar, Burma, att med vetskap sälja förgiftat djurfoder, till att pumpa vatten och sälja det i flaskor samtidigt som lokalinvånares vattenbrunnar torkar ut...listan är lång. Vanligtvis är jag inte den som ignorerar en god investering av politiska skäl (särskilt om den INTE är vapen/tobaksrelaterad), men i Nestles fall gör jag ett undantag. Inget för mig att äga, tyvärr.

    No offense intended till köpare. Finns säkert väldigt många delar som är bra med bolaget också :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minns någon skandal med bröstmjölksersättning men det var nog över 15 år sedan, finns det någon i närtid? SPP som brukar ha koll tycks i alla fall ha Nestlé som innehav i deras globalfond bland annat.

      Radera
    2. Jag skulle också gärna höra lite mer konkret vilka skäl det finns att akta sig för Nestle. Har funderat på att köpa aktier men man vill ju kunna se sig själv i spegeln efteråt. Jag har undvikit McDonald's av den anledningen.

      Radera
    3. "Nestle has been piping water out of Southern California’s San Bernardino National Forest under a permit that expired in 1988"
      https://www.theguardian.com/vital-signs/2015/apr/30/california-drought-bottled-water-nestle-arrowhead-starbucks

      Radera
  6. 1988 kom igen ! vad köper ni som är så mycket bättre då? Ica basic? Saltå kvarn?

    SvaraRadera
  7. Nestlé har funnits i 150 år och det är med stor sannolikhet så att de kommer att finnas även om 150 år framåt i tiden. Därför kommer mina Nestléaktier att få ärvas av barn och barnbarn och även barnbarns barn. Och under hela denna tid kommer innehavet att ge utdelning till dem.

    Vissa tycker att de inte vill köpa aktier i bolaget av olika anledningar, vilket innebär att efterfrågan på aktierna inte är lika hög och därmed är aktiepriset lägre än vad det annars skulle varit. Det är bra för mig som kommer att fortsätta att köpa Nestléaktier och säkerställa att dessa finns kvar inom familjen även om 150 år. Ett av världens största livsmedelsbolag, med en försäljning över hela världen, med framtagande av nya produkter som kunderna uppskattar och vill betala för, och med varumärken som är välkända på marknaderna så finner jag det som en utmärkt ekonomisk placering.
    Andra är välkomna att köpa aktier i andra bolag, det ändrar inte min inställning överhuvudtaget.

    SvaraRadera