2016-04-19

We are the champions? - Unilever

GB Glace, Ben & Jerry och Milda är några starka varumärken som ägs av

bildkälla: https://www.unilever.com

Unilever har huvudsäte i Nederländerna samt i Storbritannien och är en gigant inom livsmedelsindustrin med många starka varumärken.
"With more than 400 brands focused on health and wellbeing, no company touches so many people’s lives in so many different ways." källa: https://www.unilever.com/
Glädjande höjde de utdelningen förra veckan med nästan 6% och direktavkastningen ligger i skrivande stund på ca 2,75% vilket inte är jättehögt men kan motiveras med fin (utdelnings)tillväxt.



källa: https://www.unilever.com/investor-relations/dividends/dividend-history-and-reinvestment/


De är väl etablerade i emerging markets och det är där tillväxtstakten är som störst.

Vill man ha Unilever i sin portfölj så rekommenderar jag Unilever PLC (UL) som handlas på New York-börsen vilket medför rimlig courtage hos Avanza/Nordnet.

För UL slipper man betala källskatt på utdelningarna som delas ut kvartalsvis (mars, juni, september samt december). 

Utdelningsandelen var på ca 65% sist jag kollade hos 4-traders.

källa: Avanza

Kikar man på 3-årsgrafen över kursutvecklingen så har UL underpresterat index men en liten tröst kanske har varit den relativt låga volatiliteten.

Sammanfattningsvis tycker jag att UL platsar i en global utdelningsportfölj då man får en korg fina varumärken, exponering mot utvecklingsländer samt stabila utdelningar.


*Brasklapp*******************************************
*Familjen Thelenius ligger lång i UL                *
*****************************************************

12 kommentarer:

  1. Jag är nära köpknappen....ENBART pga Ben&Jerry ;) skämtåsido, en av de där buyandhold bolagen som har plats i en utdelningsportfölj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett bra val inom konsumentsektorn tror jag.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Unilever NV (UN) handlas väl också på NY-börsen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men där tror jag man åker på källskatt då det är den holländska varianten.

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Källskatten har diskuterats förr. Jag vet inte vad som stämmer, men hos http://christoffer-motmiljonen.blogspot.se/2014/10/inkop-mekonomen-och-unilever.html skriver nån: "För dig som bor i Sverige dras det 15% på utdelning för både UN och UL och du bör därmed köpa den som är billigast."

    SvaraRadera
    Svar
    1. På mina UL har det inte dragits källskatt men en liten ADR-avgift på någon krona.

      Har man den i KF spelar det kanske mindre roll men bättre förräntning om man slipoer källskatt direkt.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Håller med, har inte dragits någon skatt för mina UL och har dem i en ISK på nordnet.

      Radera
    3. Då är vi fler :-)

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Det dras skatt på UN. Det kan jag tyvärr bekräfta av egen erfarenhet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aktier med säte i UK tycks vara undantaget källskatt och de heter oftast ngt med PLC på slutet. I min portfölj har jag UL, GSK och HSBC som det än så länge inte dragits källskatt på iaf.

      Tack för kommentar!

      Radera
  5. mars, juni, september samt december hade passat bra i portföljen, juni o september är jag helt torr för tillfället, blir att undersöka bolaget lite mer. 3 årshigh är ju aldrig kul att handla på heller, man e ju estetiskt lagd...;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fler kandidater från min portfölj för samma utdelningsperiod:

      JNJ, MSFT, MMM och SO

      I september har du annars Clas Ohlson och i juni Tobin (lär iof lösas in) och Xact OMXSB Utd

      Tack för kommentar!

      Radera