2018-04-04

Omallokeringar Global Dividend 1.2xL

Jag fortsätter att strukturera om i portföljerna för att förhoppningsvis få till bättre utsikter framåt för utdelningar och tillväxt. Denna gång har jag omallokerat lite i min belånade utdelningsportfölj.

Jag har rensat bort "lågt hängande bollar" och satsat på sådana runt 3-5 % i direktavkastning och god förväntad tillväxt istället.


Nytt innehav är franska Total efter uppslag från detta inlägg av bloggfilosofen Sofokles. Lite surt med att betala stämpelskatt på 0,3 % men nyckeltalen ser fina ut tycker jag.


Belåningen är i skrivande stund perfekt balanserad och portföljens nyckeltal finfina tycker jag. Återstår att se om det är någon dämpning i bollarna med tanke på rådande börsklimat.


Kanske något mer defensiv sektorallokering än innan med mindre andel Tech, bland annat sen Apple, Microsoft och nu senast Data Respons lämnat denna portfölj.


Om kronan fortsätter att vara svag så tror jag valutafördelningen i portföljen inte är så dum.

Nu hoppas jag att det blir mindre antal omallokeringar framöver så att transaktionskostnaderna inte springer iväg ännu mera.

Har du gjort några omallokeringar på sistone?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza
Bildkällor: Nordnet, Shareville, z2036, Avanza 


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

14 kommentarer:

  1. Viktat ner verskstad (Atlas/Emerson) och Atea. Ökat lite i O, NWH, Banker och Europris samt ökat likvider. Målsättning att öka DA i portföljen samt vikta över mot mer defensiva bolag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter inte så dumt, vi får se hur det går.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Svar
    1. Låg DA och historiskt högt värderad gjorde att jag viktade ner den ngt totalt genom att sälja den i denna portfölj. Bolaget är fortfarande ett kärninnehav på och på topp 10 totalt sett.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Okej jag förstår, logiskt.

      MS tror jag dock är ett bra långsiktigt innehav så kul att du har det kvar i andra portföljer.

      Radera
    3. Jag tror fortsatt på MSFT, fin exponering mot molntjänster, moat i form av Office och nu senast CRM i form av Dynamics365 - borde klara sig väl.

      Radera
  3. Svårt att se i det där diagrammet när blobbarna överlappar varandra, men var har PSEC tagit vägen? Har du kastat in handduken? Det finns de som nu när de har presenterat bättre siffror åter igen köper... jag ligger på "behåll"...

    SvaraRadera
    Svar
    1. PSEC och många andra surdegar är borta.

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Du ligger helt rätt i valutaexponeringen ser jag :) Om man tvekar, så är det alltid rätt att korta stocky, som man brukar säga.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Korta index eller aktier är nog inget för mig längre, brukar kosta mer än det smakar enligt min erfarenhet. Man skulle önska som svensk turist i utlandet att SEK var starkare men det ser mörkt ut f n.

      Tack för kommentar!

      Radera
  5. God ide att med jämna mellanrum gå igenom portföljen och vikta om. Själv försöker jag göra det bland mina övriga innehav, så att de åtminstone är 1% av den totala portföljen. Lätt annars att man har en massa småinnehav bara för att. Dock har jag kvar MSFT och Apple, tror på dem på lång sikt, men håller med om att den låga utdelningen är trist.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har kvar en hyfsad andel av MSFT och AAPL då jag tror de kommer att prestera väl på sikt.

      Tack för din kommentar!

      Radera
  6. Nä, jag bara fortsätter och köper i de innehav jag har :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Du håller transaktionskostnaderna nere vilket är bra.

      Tack för kommentar!

      Radera