2017-09-03

Månadsrapport augusti 2017

Dags för en månadsavstämning för Augusti månad. Då jag har många innehav så tycker jag att en månadsavstämning är en bra övning för att fånga eventuella tveksamheter som man missat i nyhetsflödet och/eller få bekräftelse på en inslagen väg.

Jag får boka ytterligare en minusmånad för året men portföljerna håller sig fortfarande ovanför nollan på årsbasis om än med knapp marginal i vissa fall.

Topplistan för de portföljer som ingår i Global Multi Strategy är som följer:

bildkälla: Shareville

Min långsiktiga pensionsportfölj ligger fortsatt bra till på årsbasis och det känns bra, speciellt om man tar hänsyn till portföljens stora dollarexponering.

Har ökat lite i Data Respons under månaden då det fanns lite utdelningar på kassan.

#2 z2036 High Yield ("Bil2020")


bildkälla: Avanza

Den enda av mina portföljer som motstått nedgången denna månad är min High Yield-portfölj som hade en sidledes utveckling. Köpte lite Marine Harvest under månaden utifrån månadssparande och månadens 11 utdelningar.
Portföljens direktavkastning är på drygt 8% så det blir ett fint tillskott varje månad som man med fördel återinvesterar under spartiden.

bildkälla: Shareville

Med en kassa på ca 15% så är det svårt att hålla fingrarna borta från köpknappen för en Stockoholic som jag. Då jag ska på ett småbolagsevent i september så vill jag ha lite torrt krut utifall något bolag skulle imponera.

En affär under månaden blev det, en ökning i GWS som tecknade avtal med försäkringsjätten Chubb. GWS får man boka under förhoppningsbolag men tycker att avtalet var något sorts styrkebesked.

#4 z2036 Global Dividend Xtreme
bildkälla: Shareville

Min största pensionsportfölj fortsätter sin inslagna väg med låg volatilitet och hyfsat stabil avkastning. Tappade lite under månaden men ligger lite över sin jämförelsefond fortfarande.

Under månaden sålde jag NYCB och köpte lite HiQ, Eolus Vind samt ETF:en QYLD. Den sistnämnde är som en liten hedge mot USA-börsen.

bildkälla: Shareville

Min globala utdelningsportfölj ligger fortfarande sist bland mina portföljer för i år men håller sig knappt ovanför nollan och index i alla fall.

Även här sålde jag NYCB för att köpa QYLD, HiQ, Marine Harvest, Intrum, Investor och Main. Vidare har jag sålt av Southern Company och Procter & Gamble. Sammanfattningsvis något mindre exponering mot USA/USD totalt sett nu.

Månadens förlorare
bildkälla: Avanza

Prospect Capital kan man kanske boka under utdelningsfälla då de (förvisso inte oväntat) sänkte utdelningen denna månad. Efter sänkningen handlas de med en DA på 10,8% så tycker ändå det är värt att ha kvar en liten post då jag tror det värsta är över (för den här gången?).

Månadens vinnare
bildkälla: Avanza

Förra månadens förlorare Hancap Pref återfinns i toppen bland månadens vinnare. Att investestera i High Yield har sina risker om en bolagshändelse ligger i korten onekligen och man får räkna med tvära kast i enskilda fall.

Hancap kom in med halvårsrapport och den mottogs som någorlunda "stabil" av marknaden men jag tror man ska vara försiktig här. Jag behåller min lilla post tills vidare men kommer inte att öka som det ser ut nu.

Vilka är dina vinnare respektive förlorare denna månad?

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

6 kommentarer:

  1. Med den mängden portföljer och bolag du har, så begriper jag inte hur du kan hålla kontroll på allt! Det är ju i mindre bra tider stenkollen krävs och lönar sig.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. En mycket bra synpunkt, hur kan jag hålla koll på allt? Korta svaret är att behovet av koll varierar beroende bolag. JNJ kräver mindre koll, småbolag som GWS, UTG m.fl. mer koll. Sen varierar behovet av koll beroende på innehavets totala vikt.

      Jag har ett inlägg i frågan sen tidigare.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Ja den sänkningen i Prospect var väntad, får hoppas att de håller sig ovanför vattenytan nu framåt. 10% är inte fy skam ändå...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får hoppas på det, tack för kommentar!

      Radera
    2. Nemas problemas Stefan. Har även lagt till dig på min blogglista, av någon outgrundlig anledning fanns den inte med där trots jag läst bloggen under väldigt lång tid.

      Även jag har sålt av Southern Co. Kommer antagligen att lyfta in HM i portföljen igen, den känns ganska billig och prisvärd, förutsatt att de orkar hålla igång med sina utdelningar. Någon sänkning vill man inte vara med om...

      Också skönt att det finns någon galning mer än Herr Snålgris som vågar köpa Prospect Capital. Du har inte funderat på en post i Capacent Holding också ;=)

      Radera
    3. Tackar för det, jag har väl dig på min lista?

      HM är jag lite tveksam till om de kommer att kunna hålla utdelning men man kan ju hoppas.

      Prospect är ett tveksamt innehav men svårt att motstå så fin DA. Capacent har jag inte fastnat för än...

      Radera