2017-07-30

"Guinness is good for you"?

Följande inlägg innehåll text om alkoholhaltiga drycker men är inte avsett för att marknadsföra dessa utan syftar till att i korthet redogöra för några aktier relaterade till bryggeriverksamhet. Men för din säkerhets skull bör du vara vara 20 år eller äldre för att läsa detta inlägg. Citatet i rubriken är från 1920 som bryggeriet Guinness använde som slogan men då med utropstecken istället för frågetecken. 

Att investera i "bryggerirelaterade" aktier kan jag nog boka under "investera i det du förstår", då jag ibland uppskattar en öl på en aktiepub eller i andra social sammanhang.

Som kuriosa i sammanhanget har jag faktiskt 9 veckors arbete på ett bryggeri långt ner i mitt CV. Det var under sommarlovet innan mitt sista gymnasieår som jag jobbade som maskinoperatör på Spendrups bryggeri i Vårby i södra Stockholm.

I min Global Multi Strategi återfinns ett antal aktier som står bakom ett eller flera ölmärken.

foto: Stefan Thelenius

Diageo PLC

Bolaget bildades 1997 då Guinness och Grand Metropolitan gick samman. Utöver Guinness har de många andra kända varumärken inom alkoholhaltiga drycker.

Guinness som dryck är av typen Stout och den har varit en personlig favorit sen jag och min kompis Deval bussluffade runt Irland för flera decennier sedan och besökte bryggerier och en del lokala små pubar utöver fantastiska naturupplevelser.

Bolaget kom med en fin rapport i veckan och meddelade en utdelningshöjning med 5%.

Jag äger den via amerikansk börsen och tickern är DEO. Direktavkastningen är ca 2,3% och det dras ingen källskatt på utdelningarna som betalas i april och oktober varje år.

bildkälla: Nordnet

5-årsgrafen är kanske inte så imponerande men ett rejält skutt i veckan har det blivit i alla fall då marknaden tycks gilla rapporten.

Anheuser-Busch InBev SA

Världens största bolag inom öl med bland annat produkter som Corona och Budweiser vilka är "något mer lättsamma" än den mörkare Guinness. Det slog mig häromdagen när jag såg att en Corona kostar ca 18 kronor på Systembolaget att det måste vara goda marginaler i drycken? Precis som med aktier och musik är jag även en "all-ätare" inom öl och kan uppskatta även lättsamma varianter vid vissa tillfällen och just Corona med lime brukar vara populär vid exempelvis "tex-mex".

Aktien kan handlas via amerikanska börsen under tickern BUD men det är inget jag rekommenderar då ADR-avgiften på utdelningar är hög (5,7%). Jag äger den via Belgiska börsen istället och där är tickern ABI. Direktavkastningen är runt 2,5% och utdelningarna betalas ut i maj respektive december.

bildkälla: Nordnet

Aktien tog följe på Diageos fina rapport och steg i veckan.

Kopparbergs Bryggeri

Det svenska bryggeribolaget är nog mer känt för sin söta cider än för öl men exempelvis Sofiero tror jag är en storsäljare i Sverige, kanske mer beroende på pris än smak?

Aktien handlas via svenska NGM-listan och direktavkastningen är ca 2,6% och utdelningen betalas ut i slutet av maj.

bildkälla: Nordnet

Aktien har utvecklats extremt starkt fram tills för något år sedan. Blir spännande att se hur den går framåt och utav dessa tre aktier så tror jag Kopparbergs har störst tillväxtpotential på sikt.

---
"...knappast några aktier av typen 'ten-baggers'..."
Bryggeriaktier är nog knappast några aktier av typen "ten-baggers" men sannolikt relativt ocykliska och stabila i någon mening och bidrar till diversifiering i en bred utdelningsportfölj tror jag.

Sen tidigare i portföljen har jag Vina Concha Y Toro (Casillero del Diablo) inom "dryckessektorn" och det finns även bra "alkoholfria" alternativ i mina innehav Pepsico (Pepsi), Nestlé (Zoega) och Unilever (Lipton).

Har du några bryggeriaktier i portföljen?

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

24 kommentarer:

  1. Själv har jag Coca-Cola och Vina Concha i portföljen. Har inte hittat något inom öl som lockar mig. Just nu kastar jag lystna blickar på danska STG. En direktavkastning på plus 5% ett p/e tal runt fina 15. En försäljning i över 100 länder. Kan gömma sig bakom mer än 200 lokala och regionala varumärke. Fast nu pratar vi om ett tobaksbolag, men har man inga problem med etiken och vill ha utdelningar så kan detta vara ett komplement.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde du hade DEO också? Efter vår roadtrip till DK o Tyskland så kan man konstatera att få verkar ha fimpat i dessa länder då det blossades flitigt på gatorna.

      Tack för tips och kommentar!

      Radera
    2. Har haft både DEO, och Kopparbergs i portföljen. Plötsligt en dag fick jag för mig att aktierna var övervärderade. Vilket var en total felbedömning. Tror att GOOGLE åker ut i veckan till förmån för STG. Har dock lovat mig själv att inte släppa KO, och Vina Concha:-))
      Köper du mer i Vina Concha? Aktien ser verkligen köpvärd ut.

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
    3. Vina Concha ser onekligen attraktiv ut på dessa nivåer och ligger bra till för köp.

      Radera
  2. Corona har nog fått lite premium-stämpel (pga av god dricka eller framgångsrik marknadsföring?) så marginalerna kan nog vara bättre än den genomsnittliga ölen där. Själv föredrar jag nog den 1 kr billigare och lite mörkare Negra Modelo till Tacos. En av Constellation Brands ölsorter. Smaken är dock olika och man ska avnjuta det man tycker bäst om. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Corona tror jag blivit populär på egna meriter, sannolikt då den är "lättsam" i smaken. Det vart väl i princip slutsåld inför fotbolls-VM sist?

      Tack för kommentar och smaktips!

      Radera
  3. Gillar dryckesbolag! Framför allt att de är ocykliska gör dem riktigt intressanta. Själv har jag också Concha y Toro, men även kanadensiska vintillverkaren Andrew Peller. Av de du nämner skulle jag av flera skäl välja Diageo. Riktigt fina varumärken är en bra start. Anheuser går för mig bort på för hög skuldsättning, Kopparbergs ger för tunn info i sina rapporter. Hur som, det får räcka med alkoholbolag i portföljen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lagom är bäst även i dessa sammanhang...

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Äger Kopparbergs, finns fortfarande stor potential ute i värden för dem. Ny i sydafrika och på g i USA. Se bara vad det gjorde på kursen att Walmart lansera den i några butiker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Kopparbergs är relativt små fortfarande och kan nog växa på olika sätt eller bli uppköpta kanske?

      Tack för kommentar!

      Radera
  5. Vad tycker ni om Constellation Brands? När jag tittar på den fundamentalt tycker jag den ser betydligt attraktivare ut än t.ex Diageo (hänsyn ej tagen till nuvarande värderingar). Här finner man högre tillväxt. Har ni även tittat på den och vad tycker ni isf?
    /Stefan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kikade lite snabbt nu och värderingen tycks vara högre vad jag kan se. Ser att de har Corona i sortimentet men antar att det handlar om distribution då det mexikanska bryggeriet som gör drycken ägs av AB InBev?

      Är nöjd med mina tre ovan men tack för tips och kommentar!

      Radera
    2. CB äger rättigheterna till Corona i USA. Det är främst den och en liknande öl som nått enorma framgångar och fått tillväxten i CB att skjuta i höjden därav också uppvärderingen. Rätt hypat av bla Cramer i Mad Money under hela året just pga Corona. AnBev äger varumärket och distribuerar i resten av världen. Där ses samma effekt för just det märket. Jag äger som Stefan AnBev på Belgiska börsen (nordea) och nöjer mig där. Ser ingen uppsida i att äga CB som komplement men tittar alltid på Diageo. Var på väg ned mot min inköpskurs sen kom rapporten och den stack iväg så det blev inget nu heller.

      Radera
    3. I fallet Corona så borde det vara bäst med att äga AnBev tänker jag då de är producent.

      Tack för bra info och kommentar!

      Radera
  6. Hej Stefan!

    Jag vill bara uppmärksamma dig på att jag har bytt adress till min blogg. Tidigare hette den 6mille.mot6miljoner.se.

    Nuvarande adress är mot6miljoner.se.

    Jag ser i din blogglista att mina nya inlägg inte uppdateras och jag antar att det beror på att jag bytt adress så du kan ju uppdatera länken till rätt adress så vore jag tacksam :)

    Hoppas att du har en bra sommar och tack för alla informationsrika inlägg du producerar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag uppdaterar vid första bästa tillfälle vid Macen! Ha en fortsatt skön sommar!

      Radera
  7. Hur kommer man åt belgiska börsen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elektroniskt via Avanza/Nordea och via telefon hos Nordnet (kostar 99)

      Radera
    2. Eller Degiro. Lågt courtage och låg växlingsavgift där. Dock tas det ut en årsavgift à 5€ per marknad man handlar på.

      Radera
    3. Tack för kompleterande info o kommentar!

      Radera
  8. Annars är norska Arcus ett alternativ i dryckesbranschen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett spännande alternativ?! Har inte koll på vilja varumärken de har men DA såg ok ut.

      Tack för kommentar o tips!

      Radera
  9. http://www.arcussweden.se/Vara-marken.aspx

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inga ölsorter vad jag kan se? Fanns några klassiker där som Gammel Dansk åtminstone.

      Tack för länk!

      Radera