2016-08-09

Månadsutdelare

En "kul feature" för en utdelningsportfölj är att få utdelningar ofta då man får en trevlig känsla av löpande intäkter.

bildkälla: z2036

Det är förstås ingen avgörande egenskap men jag tycker mig att ana en "hets" kring vårens utdelningar för svenska bolag som man inte märker av på samma sätt för de som delar ut kvartalsvis eller oftare.

Nåväl, detta inlägg syftar till att lista de månadsutdelare som återfinns i familjens portföljer.

Tabellen nedan listar våra månadsutdelare sorterat på utbetalningsdag (kan variera några dagar beroende hur helgdagarna ligger per månad).

Vidare så återfinns inlägg för de flesta av innehaven via länk på respektive rad.

StockYieldPayDate
Boston Pizza Royalties Income Fund6.35%1
The Keg Royalties Income Fund5.48%1
H&R Real Estate Investment Trust5.78%1
Gladstone Investment Corporation8.95%3
Global X SuperDividend ETF6.69%12
NorthWest Healthcare Properties REIT7.71%18
Realty Income3.49%18
Dream Global8.95%18
Prospect Capital Corp12.11%22

Vilka månadsutdelare har ni?

40 kommentarer:

  1. Hej Stefan och tack för en riktigt bra sida:)

    Här kommer mina:

    Alaris Royalty Corp AD
    Main Street Capital Corp MAIN
    Transalta Renewable Inc RNW
    Boston Pizza Royalties Income Fund BPF.UN
    Chatham Lodging Trust CLDT
    Corus Entertainment Inc CJR.B
    Exchange Income Corp EIF
    Northwest Healthcare Properties Reit NWH.UN
    Realty Income Corp O

    Keep up the great work och ha en bra dag.

    //C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma, ska spana in dina som jag inte har!

      Radera
  2. Av de där har jag bara Boston pizzan, sen har har jag även New York Reit inc samt en ETF, SDIV. Har fler i bevakningslistan :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Pe Der

      Några tankar kring New York REIT jag menar Manhattan är ju aldrig fel:-). Då jag har aktier i HEBA, och Hufvudstaden via Lundberg är jag en sådan där läget-läget-läget investerare.

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
  3. Hi,

    some of my monthly payers.

    ARMOUR RESIDENTIAL REIT INC. R
    FREEHOLD ROYALTIES LTD. REGIST
    PROSPECT CAPITAL CORP.
    REALTY INCOME CORP. REGISTERED
    GLADSTONE COMMERCIAL CORP. REG
    VERESEN INC. REGISTERED SHARES
    MAIN STREET CAPITAL CORP. REGI
    BONTERRA ENERGY CORP. REGISTER


    SvaraRadera
  4. STAG Industrial är bra. Industri- och logistikfastigheter.

    SvaraRadera
  5. Återigen, varför denna fascination för utländska bolag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riskspridning (valuta, sektorer, politisk). Finns det motsvarande svenskt bolag väljer jag givetvis ett sådant i första hand, exempelvis banker.

      Radera
  6. När man har beteckningen income Fund, vet du vad som avses? Är det att betrakta som en fond eller är det ett helt vanligt bolag eller vad vad avser benämningen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är väl en speciell bolagsform som måste dela ut nästan hela vinsten. Sen som alla bolag så går lite bort i administration likt en fondavgift.

      Radera
  7. Hej!
    Alltid trevligt med kassaflöde.
    Här kommer mina månadsutd:

    American Capital Agency Corp ca 12%
    Brookfield Real Est Serv Inc ca 8%
    Canoe EIT Income Fund ca 11%
    Dream Global REIT ca 9%
    Gladstone Investment Corp ca 10%
    Income Financial Trust ca 9%
    Ladenburg Thalmann Pref A ca 8%
    Northwest Healthcare Prop ca 8%
    Pimco Global Income Opp Fund ca 8%
    Realty Income Corp Pref F ca 8%

    Lycka till med investeringarna!!

    M.v.h. Jojje

    SvaraRadera
  8. Global X SuperDividend ETF Är det den som har ticker SDIV?

    SvaraRadera
  9. En av mina bästa investeringar de senaste året har var dessa municipel bonds. Ingen källskatt i USA, och bra en direktavkastning. Lägg därtill en stigande dollarkurs. Månatliga utdelningar är kul. Är ett psykologiskt plus. Man blir påmind om att investeringen är alive and kicking.

    Då jag redan är lycklig ägare till Boston Pizza, skall jag ta en titt på Keg Royalties Income ett stekhus gör bilden mer komplett:-)

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Munisar" verkar trevligt, tack för tips! Keg kan vara bra för diversifiering mot sektorn.

      Radera
  10. Hej,

    Inter pipeline ltd (Kanada) kan vara värd att kolla på med, som månadsutdelare.

    SvaraRadera
  11. Tack för ett bra blogginlägg! Jag har inget utav bolagen som delar ut månadsvis men det kommer att åtgärdas inom kort. Gillar upplägget med REITs generellt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Ditt nick antyder att du borde gilla frekventa utdelningar :-)

      Jag har skrivit om några REIT som du kan hitta om du klickar på etiketten i högermenyn.

      Radera
    2. Tack. Har redan läst. :)

      Köpte NorthWest Healtcare Properties, Main Street Capital och Gladstone Investment Corporation igår. Här skall utdelningbombas varje månad!

      Radera
  12. Trevligt inlägg, speciellt för en som mig som gillar ett stabilt utdelningsflöde :)

    Sitter i dagsläget med två månadsutdelare:

    Main Street Capital Corp (MAIN)
    Whitestone REIT (WSR)

    Planen är att plocka in fler framöver, kanske några i Kanada för att få in lite CAD i portföljen.

    SvaraRadera
  13. Tack för en bra blogg!

    Något jag undrat över är hur gör du när du värderar bolag ifrån usa/canada? Läser du igenon rapporterna eller har du någon/några bra sidor där man enkelt kommer åt nyckeltal och liknande?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för feedback!

      Jag brukar använda 4traders, Seeking Alpha och bolagens hemsidor/rapporter främst.

      Radera
  14. Hej Stefan!

    Gällande utdelande ETF:er som handlas i utländsk valuta som tex Global SuperDividend. Bör de handlas via Kapitalförsäkring enligt samma resonemang som utländska aktier för att få tillbaka källskatt på utdelningarna?

    Mvh
    Jonas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svar ja. SDIV dras det 15% på då den är noterad i USA.

      Radera
    2. Tack för svaret och en riktigt bra blogg!

      // Jonas

      Radera
    3. Tackar och lycka till med investeringarna!

      Radera
  15. Gjorde slag i saken jag nu och köpte Dream Global Reit, se släppte nyligen en rapport såg jag. Såg normal ut, och tror på dem i framtiden. Hyresgästerna är inga dåliga hyresgäster heller 😝👍🏻
    Tack för en bra blogg, följer dig varje dag :-)

    SvaraRadera
  16. Hej, var hittar man om USA-bolaget delar ut varje månad, kvartal eller år?
    Tack för en bra blogg!
    Thomas

    SvaraRadera
  17. Tack!

    Under Resurser i meny till höger finns det länk till Utdelningar USA med Disney i exemplet. Byt bara ut tickern så ser du historiken för utdelningarna, exempelvis JNJ för Johnson&Johnson

    SvaraRadera
  18. Hej

    Tack för grym blogg! En sann inspirationskälla!

    Jag satsar själv på månadsutdelande aktier, tycker det är ett trevligt inslag att få utdelningar ofta. I min portfölj är månadsutdelarna:Realty income, Boston Pizza (såklart!), SDIV och Corus. Äger även andra bolag, då främst fastighets- och finansbolag.
    Har du något tips på en månadsutdelande aktie som ej är inom fastighet/finans.

    Tack på förhand.

    /Alexander

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för feedback!

      Keg Royalties och TransAlta Renewables två kanadensiska månadsutdelare i andra sektorer.

      Radera
  19. Hej Vet du hur kupongskatten i USA betalas tillbaka till kapitalförsäkringen, årsvis eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. För nätmäklarna så betalas den tillbaka årsvis med 2-3 års fördröjning så i en bit in i 2017 kan man nog förvänta sig återbetalning för 2014 års utdelningar.

      Radera