2016-06-19

Lite tankar kring portföljrisk

I mitt sinne så snurrar ofta tankar kring effektivisering och optimering av olika företeelser i min närhet och familjens värdepappersportföljer är inget undantag.

Ett sätt att mäta effektivitet för en portfölj är via den riskjusterade avkastningen avseende värdeutveckling och risk (mätt i volatilitet).

Minskad risk kan förstås medföra minskad avkastning så balansen är viktig och kan avspegla sig i den riskjusterade avkastningen och det är väl här optimeringspotentialen ligger främst tänker jag.

I familjens huvudportfölj Global Dividend vill jag ha egenskaper som låg volatilitet, god riskjusterad avkastning samt gärna bättre avkastning än index.

Så hur ligger portföljen till i detta avseende?

bildkälla: Nordnet / z2036 Global Dividend

Som synes så är risknivån runt medel och volatilitet relativt låg för en portfölj med 100% aktier men är den riskjusterade avkastningen godkänd?

bildkälla: Shareville / z2036 Global Dividend

Att ha en positiv Sharpekvot samt avkastning i en vikande marknad måste anses vara godkänt tycker jag (utdelningar är dock inte medräknade i OMXS30 ovan).

Mätperioden är kort bör väl påpekas men "so far so good".

Nedan följer lite egna tankar kring risker och hur de kan hanteras och eventuellt optimeras för portföljen Global Dividend.

Bolagsrisk
Kan minskas genom gedigen analys av bolaget alternativt se till att portföljandelen för ett bolag inte blir för stort. Jag har valt den senare strategin och det största innehavet utgör 6%.
bildkälla: z2036 Global Dividend

Inflationsrisk
Vikta portföljen så att förväntad tillväxt överstiger förväntad inflation. För portföljen viktas aktier med hög direktavkastning (High Yield) mot sådana med förväntad utdelningstillväxt (Dividend Growth).
bildkälla: z2036 Global Dividend
Sektorrisk
Sprid portföljens innehav i olika sektorer och vikta dessa till lämplig storlek. Ha en mindre andel i branscher som kanske har sämre utsikter för stunden (bank, råvaror?) och större andel för sektorer du tror på (fastigheter och konsumtion?). Jag gillar att ha flera bolag inom samma sektor i "korgar".
bildkälla: z2036 Global Dividend

Politisk risk
Ha innehav i olika branscher, länder och världsdelar.
bildkälla: z2036 Global Dividend

Valutarisk
De flesta bolag påverkas av valutarörelser oavsett verksamhet men att ha innehav noterat i olika valutor kan vara ett sätt att sprida valutarisker tror jag.
bildkälla: z2036 Global Dividend

Kursrisk
Aktiekurserna påverkas av en mängd parametrar och ett sätt att minska kursrisken är att köpa regelbundet så att man får ett vettigt GAV.

Värderingsrisk
Dyrt? Köp/återinvestera i de bolag som tycks ha rimlig värdering för stunden.

---

I ärlighetens namn så tänkte inte jag på alla dessa risker när jag startade portföljen för snart ett år sedan utan detta inlägg känns som ett försök till att rättfärdiga för mig själv/er läsare att strategin med 40-50 olika bolag i en portfölj kan vara rationellt i vissa avseenden - lyckas jag? :-)

Jag har säkert glömt en massa andra risker - vilka saknas och hur hanterar ni dessa?

6 kommentarer:

  1. Pedagogiskt och intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för feedback och att du tyckte att det var pedagogiskt!

      Radera
  2. Håller med!

    Angående branscher är telekom, bygg (infrastruktur) och vapen riskfyllda pga korruption och mutor. Cykliska alltid småfarliga.

    Notering i olika valutor är viss riskspridning men ännu viktigare (?) är i vilken valuta intjäning och kostnader är. Här tycker jag marqts har bra grafik för intäkter. Lite svårare att ha reda på och noteringsvaluta är mkt enklare att få fram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar och bra input kring valuta får kolla mer på detta!

      Radera
    2. Typexemplet är H&M som är noterat i SEK men förlorar på en stark krona pga att intäkterna är i utlandet. Men som "riskspridning" funkar i och för sig noteringsvalutor hyfsat, men allra bäst ifall du bara har lokala bolag tror jag.

      Radera
    3. Ja renodlade inhemska svenska bolag slipper förmodligen valutarisk, exempelvis Attendo men o andra sidan finns då politisk risk så det kan vara idé att växla viss politisk risk mot valutarisk genom att även ha utländskt inhemsk exponering (Boston Pizza som exempel) tror jag.

      Radera