2015-10-27

Prisa *** här kommer återköp

Ett minimalt steg för mänskligheten men ett betydande för pensionsbranschen i allmänhet och för mig i synnerhet.

Det första återköpet har betalats ut och jag har ett fribrev mindre att administrera.


För ej som inte har hängt med i detta fall så är det alltså tjänstepensioner utanför kollektivavtal, med ett värde på mindre än ca 44 000 samt som inte har haft inbetalningar på tio år som kan återköpas hos välvilliga försäkringsbolag.

Dessa små "skvättar" av gamla tjänstepensioner har gäckat mig mentalt sen jag tog klivet in i pensionsbranschen för tio år sedan.

Utmärkande för tjänstepensioner med lågt värde är att de relativt sett har höga avgifter då det kan vara en fast årsavgift på 240 plus en administrativ rörlig på minst 0,5% utöver ordinarie fondavgifter. Inte lätt att få värdet att växa i sådan motvind.

En extra löneväxling på 10 534 är beställd via min arbetsgivare som då kommer att betala in 11 145 då de är vänliga att skjuta till mellanskillnaden för sparad arbetsgivareavgift jämfört med löneskatt pensionsavsättning. Min tjänstepensionsförsäkring för löneväxling har 0 i fasta- och rörliga avgifter förutom ordinarie fondavgifter och courtage så oddsen för att få pengarna att växa har ökat markant. Växlingen påverkar inte min ordinarie tjänstepension vilket är viktigt att dubbelkolla innan man löneväxlar generellt.

Jag får reservera lite skatt till deklarationen i vår då jag normalt betalar 50% istället för 30% som drogs vid återköpet. Skattekontot erbjuder motsvarande 0,8% ränta så egentligen borde man nog sätta in pengarna redan nu.

Försäkringsbolaget i fråga ovan ska ha en eloge för vänlig och snabb handläggning i ärendet, överträffade alla mina förväntningar med råge.

Incitamenten för försäkringsbolagen att behålla försäkringar med låga värden borde inte vara särskilt höga så återköp blir troligen win-win för bägge parter.

One down, three to go...

4 kommentarer:

  1. En fråga angående ditt löneavstående, har ditt försäkringsbolag hjälpt dig med kompletteringssjuk eller har du bruttolön rapporterad?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bruttolön innan växling.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Krävs det underskrift av försäkringstagare för att återköpa? Om du istället skulle vilja flytta den behöver väl försäkringstagare signera och godkänna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, om försäkringen inte är överlåten till försäkrad så krävs försäkringstagarens underskrift (dvs. den f d arbetsgivaren) och sist jag flyttade en försäkring så var det samma där att underskrift krävdes.

      Om arbetsgivaren inte finns kvar (konkurs), så räcker det med ett utdrag från företagsregistret.

      Tack för kommentar!

      Radera