2018-04-24

#uppesittarkväll april 2018

Om du som jag drömmer dig bort mot ökad ekonomisk frihet så är det en god idé att månadsspara i aktier/fonder regelbundet och disciplinerat.

Så på förekommen anledning, det är dags för

#uppesittarkväll
Tajming är alltid svårt avseende aktiemarknaden och ett sätt att hantera detta är att mekaniskt tillämpa ett beteende som exempelvis ett regelbundet månadssparande.


Denna månad så är portföljerna på all-time-high i skrivande stund och är tidpunkten för nya köp då optimal? Det vet vi inte då vi inte har facit ännu men tidigare i år har månadssparandet blivit lite spritt över hög- och lågpunkter. Över längre tid borde det jämna ut sig tänker jag. Om det är så att man inte tycker sig hitta en prisvärd aktie för stunden så kan det vara klokt att avvakta men det problemet har jag inte haft ännu.

För april blir det premiär för min del med månadssparande i två portföljer. Jag tänkte börja sätta av en liten slant regelbundet i min nordiska småbolagsportfölj utöver min huvudportfölj Global Dividend 1.2xL.

Global Dividend 1.2xL


Portföljen har gått fint under månaden och belåningen har sjunkit en del till följd av detta. Jag brukar balansera upp/ner belåningen i samband med månadssparandet så att hävstången landar på 1.20xL.


Strikt utifrån zYG-score borde jag välja franska Total men där har jag redan en hyfsad andel. Jag vill nog hellre vikta upp något innehav med lägre andel i dagsläget så att portföljen blir lite mer likaviktad. Konsumentbolagen Nestlé och PepsiCo har låg vikt så någon av dessa kanske?

OBS! Nästa bild kan väcka anstöt för dig som inte går igång på stigande utdelningar.


Riktigt vacker utdelningshistorik i mitt tycke! Bolaget höjde nyligen utdelningen rejält och bolaget förefaller ha bra momentum på många fronter för närvarande. Så det får bli PepsiCo denna månad då de känns lite vassare än Nestlé för kommande period åtminstone.


Go Havrefras?!

Nordic Small Cap
Min portfölj med nordiska små- och medelstora bolag består av 14 innehav.


En aktie som backat lite men som jag tror kan repa sig är betalleverantören West International. En liten "Lynchning" i sammanhanget är att jag såg att min lokala pizzera använder en kortterminal från bolaget.

Vad köper du denna månad?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.


Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, Nasdaq
Bildkällor: Nordnet, z2036


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

6 kommentarer:

  1. Hej Stefan.
    Vad tycker du om Amf småbolag? 0.67% och riktig bra historik. Bara några få % finans! Mycket bätyre branchfördelning än i storbolags index. Mvh.jacke77

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har jag faktiskt själv i min FTPK-tjänstepension, ok avgift för en småbolagsfond.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Intresserad varför du valt just 20% belåning? Någon anledning till just den siffran?

    /Nyfiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag siktar mot 16,67% belåningsgrad vilket motsvarar en hävstång på 1,2 x eget kapital. I en studie av USA-börsen har nivån visat sig vara gynnsam, se länk ovan i inlägget för fördjupning.

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Hej! Tack för uppdateringen! :) Vad tror du om Pepsico på lång sikt. Tänker med eventuell sockerskatt och att folk blir mer hälsosamma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker att de rimligen ställer om sig sakta men säkert, HavreFras får anses vara rätt ok i sammanhanget. Inlägg om bolaget imorgon oavsett.

      Tack för kommentar!

      Radera