2018-04-15

MyDividends - Dream On Edition

Mina två populäraste verktyg förefaller vara Sparkalkylator Deluxe och MyDividends. Tänk om de kunde kopplas ihop på något sätt...

z2036 presenterar stolt:

MyDividends - Dream On Edition


Efter ett par timmar i JavaScript-verkstaden så har jag implementerat lite nya features samt ändrat lite i mitt portföljverktyg MyDividends som jag antydde tidigare i veckan.

Vad innehåller då denna utgåva?
  • Brygga till Sparkalkylator Deluxe med förifyllda värden baserat på data från din portfölj via länk.
    • Nya parametrar som kan anges i det till verktyget underliggande Google spreadsheet
      MonthlyDeposit1000Månadsinsättning
      InvestmentPeriod10Spartid
      AcountType1Sparform
      (0=ISK, 1=KF, 2=DS, 3=PF)
      GrowthSafetyMargin0.1Säkerhetsmarginal tillväxt
      DividendSafetyMargin0.1Säkerhetsmarginal utdelning
      DebtInterestRate0.0099Belåningsränta
      De tre sista parametrarna är i procent men anges i decimalform
  • Lite krispigare z2036-logotyp
  • Små ändringar för "Mätarna"
    • Div/Debt utbytt mot Debt/CF (nettoskuld i förhållande till årlig utdelning samt sparande)
    • Mindre justeringar av presentationsordning och enheter
Vad är bra med Dream On Edition?

Givetvis måste du använda verktyget MyDividends sen innan eller med start nu för att åtnjuta den nya "bryggan" till Sparkalkylator Deluxe med förifyllda värden utifrån ditt data. För att komma igång med verktyget så kan du börja här. Jag kan även ge viss support via mail (använd Kontakta mig i högermenyn för meddelande) men då förutsätter jag att du försökt med instruktionen först och fastnat på ett steg.

Så, givet att du nu har din portfölj i MyDividends så laddar du den som vanligt med din egna länk.
Om du nu klickar på molnet med texten Dream On så laddas istället Sparkalkylator Deluxe med förifyllda värden.

Smidigt va?

På detta sätt får du snabbt en prognos på hur ditt sparande kan komma att se ut framåt givet dagens ifyllda värden. Självklart vet vi inget om framtiden så prognosen får tas med en stor säck salt. Därför kan du ange en säkerhetsmarginal för Värdeutveckling (GrowthSafetyMargin) respektive Direktavkastning (DividendSafetyMargin). I exemplet ovan så har jag en säkerhetsmarginal på 10 % för bägge parametrarna så 4,7 blir 4,2 (4,7 * 90 %).

Vidare kan du i ditt Google Spreadsheet ange Spartid (InvestmentPeriod), Sparform (AcountType) och Månadsinsättning (MonthlyDeposit). Att parametern DebtInterestRate kan anges antyder att det kanske snart kommer stöd för belåning i Sparkalkylator Deluxe.

Hoppas du uppskattar den nya utgåvan och feedback mottages tacksamt, lycka till med investeringarna och Dream On!

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza
Bildkällor: z2036, Pixabay 


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

5 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack för det!

      Att sätta upp en portfölj och sedan extrapolera om framtiden är förföriskt, om än lite vanskligt kanske?

      Radera
  2. Tack för detta! Nu har jag lyckats att sätta upp mitt eget spreadsheet och se utdelningarna i MyDividends. Enda problemet jag har är att G5EN returnerar fel kurs från Bloomberg.com, får inte formeln att funka så hårdkodar värdet istället

    SvaraRadera
    Svar
    1. Testa med denna:

      =IFERROR(IMPORTXML("http://www.bloomberg.com/quote/G5EN:SS","//meta[@itemprop='price']/@content"),-1)

      Radera
    2. Det funkar! Tack så mycket!

      Radera