2018-01-21

Global Funds - Aktiva vs. Passiva?

För snart tre månader sen skapade jag en portfölj i syfte att få ett "index" att jämföra mina globala aktiestrategier mot. Portföljen består av 6 globalfonder med initial lika vikt.

Tre månader är en kort tid i dessa sammanhang men hur har det då gått hittills?


Som synes är det extremt jämnt mellan fondportföljen (grönt) och min aktieportfölj Global Future (grått). Utöver fondportföljens goda avkastning så är det mest imponerande inslaget den låga volatiliteten tycker jag.


Förvisso har aktiemarknaden i stort haft en historiskt låg volatilitet senaste året men 6 % standardavvikelse imponerar!


Portföljen består av 3 aktiva och 3 passiva globalfonder. Den totala årliga avgiften ligger på 1 % vilket innebär att ungefär 0,25 % har belastat värdeutvecklingen sen starten.

Coeli Global Select är vinnaren så här långt med drygt + 7 % i värdeutveckling. I botten hittar vi "smart beta"-fonden PriorNilsson Smart Global som ligger på + 1,7 % för samma period.

Utöver att kunna jämföra sitt egna aktiesparande mot fonderna så är det intressant att följa hur de aktivt förvaltade står sig mot de passiva. Summerar vi ställningen så här långt så blir det:

Coeli 7,05 + Didner & Gerge 3,28 + Lancelot 3,06 = 13,39 (aktiva)

SPP 3,96 + LF 3,81 + PriorNilsson 1,71 = 9,48 (passiva)

Aktiva vs. Passiva 1-0 med andra ord! Tänker att det kan vara spännande att följa upp detta kvartalsvis och se hur det går i "matchen" framöver.

Vilken fond hade du valt?

Disclaimer

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

4 kommentarer:

  1. Tjena Stefan,
    Fröding genomgång. Även om 3 månader är en för kort tid att dra slutsatser tycker jag genomgången är kul och intressant. Som en serie blir den ju helfräsig aťt följa upp var tredje månad med länk till tidigare månader.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart svårt/vanskligt att dra slutsatser redan efter 3 månader men jag är imponerad över fondportföljens fina start. I synnerhet med tanke på att vikten mot dollar är ca 50 % och valutan har varit svag i perioden.

      Ska bli kul att följa "matchen" tycker jag själv och kul att du tycker det med :-)

      Tack för kommentar och för att du tittade förbi!

      Radera
  2. Blir kul att följa! Hittills är Selecten värst :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Select har imponerat och de har extremt hög active share om man kikar på innehavslistan gissar jag.

      Tack för kommentar!

      Radera