2018-01-05

Bil2020 årsrapport 2017 - slutet är nära?

Då är jag framme vid den sista årsrapporten för en enskild depå under min förvaltning, min High Yield-portfölj Bil2020.

Bil2018?

För nytillkomna läsare så handlar portföljen om ett målsparande till familjens nästa bil. Vår nuvarande bil har nu gått 15 200 mil och då vi siktar på bilsemester till Frankrike i sommar så börjar jag bli riktigt sugen på att byta bil innan. Så vi har varit i dagarna och tittat på bilar och jag funderade ett tag över om det är någon idé med en årsrapport om portföljen snart ska likvideras. Men oavsett så är är det nog värt det då det blir ett slags slutgilitigt bokslut över den något udda strategin.

För bilintresserade så är vi inne på en Toyota Auris Touring Hybrid (el/bensin) då jag tror den passar oss på alla sätt. Rimlig ekonomi, kvalitet och bra för eco-driving. Sonen (18) röstar på något större och starkare men det ligger inte för mig helt enkelt. Nåväl, nog om bilar - hur har portföljen presterat 2017?


Värdeutvecklingen landade till slut på 6,69 % vilket kanske är lite i underkant men ändå ganska förväntat tror jag då portföljen består av högutdelare med ingen eller måttligt tillväxt.


Totalt så har portföljen presterat nästan 11 % i årlig förräntning vilket är klart bättre än sparkontot i alla fall.


Risken har varit rimlig och hade inte bostadsmarknaden svalnat så hade siffrorna varit än bättre tror jag.

23 stycken innehav har jag hunnit samla ihop under de tre år som portföljen varit igång.

Det känns lite vemodigt att kanske avveckla portföljen inom kort men det har varit ett intressant experiment som fallit väl ut även om det inte går att utesluta slumpen på så kort tid.

Går vi vidare och köper en bil så kommer jag att fortsätta att spara motsvarande värdeminskningen per månad men jag lutar åt att göra det i Global Dividend 1.2xL istället då det handlar om ca 10 års spartid förhoppningsvis.

Vad hade du helst bilsparat i? Sparkonto, Bil2020 eller Global Dividend 1.2xL?

Disclaimer

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

15 kommentarer:

  1. Sjukligt kul experiment ändå Stefan :)
    Jag har lite svårt att spara till något på så kort sikt. Men jag vet ju att du har så många portföljer och att detta mest kanske ses som en rolig grej.
    Det är många bolag i tabellen ovan som jag inte känner till med tanke på Tickern, men några ser jag att jag har i min egna portfölj.

    God fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag utesluter inte att portföljen återuppstår i någon form framöver och än så länge finns den kvar :-)

      Tack för kommentar och God fortsättning på dig!

      Radera
    2. Detsamma :) Tar med det här inlägget i min veckorapport då jag vill skriva lite om det. Vet att det är OK för dig ;D

      Trevlig fortsatt lördag!

      Radera
  2. Många högyieldare där, och många bekanta namn. HANC pref var nytt för mig, vet inte varför jag missat den.

    Trots bostadskrisen har ju inget av bostadsutvecklarna där sänkt utdelningen, så det är ju fortfarande inget problem? Men du kanske räknat med visst behåll via värdet också, då blir det ju knepigare pga volaliteten, tänker jag.

    Hehe, ser att PSEC och CJR är med på ett hörn här. De har ju utvecklats riktigt dåligt under senare tid...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det osar inte kvalitet om vissa utav högutdelarna ovan så du kan inte räkna med stabil kursutveckling i alla lägen precis. Tanken är att diversifieringen ska ge en total låg volla vilket har varit fallet än så länge.

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Ja det är väl det som är faran med så kallat målsparande? Att man blir lockad att avsluta sparandet i förtid? :) Men, i ditt fall är det nog rimligt med en viss market timing, skulle jag tro.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tanken var att köra gamla bilen till ”slutet” men nu kändes det ändå vettigt att byta medans det fanns restvärde. Kommer att fortsätta målspara till nästa bil. :-)

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Blev en ny bil igår enligt bilden ovan så jag har börjat med att lösa in portföljen, tack för den här tiden Bil2020!

    SvaraRadera
  5. Bra bilval. Ge den en rostskyddsbehandling bara (själv givetvis).
    Enda bristen på de kärrorna..
    /B.L.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Menar du just Auris eller Toyota generellt?

      Min Corolla Verso från 2006 har inte en rostfläck vad jag kan se och inga anmärkningar från besiktningarna. Kanske spelar roll iof att den står i inomhusgarage mestadels?

      Tack för kommentar och input!

      Radera
    2. Senaste årens modeller. Gäller länkarmar fram och bak inkl fram o bakaxel.

      / B.L.

      Radera
    3. ok, får kolla upp detta - tack för info!

      Radera
    4. Stort grattis, vad roligt att allt tuffat på och målsparandet har fungerat!

      Instämmer dock med föregående talare, fin bil men också uppfattat det som att Toyota lite för ofta de senaste åren har de haft en tendens att rosta undertill så tror en rostskyddsbehandling kan vara en klok "försäkring".

      //Humankapitalisten

      Radera
    5. Alltid kul när det går bra :-)

      Ska läsa på det finstilta om de garantier som medföljer, tack för input och kommentar!

      Radera