2017-10-03

Balanserad belåning - ettårsjubileum

Sedan ungefär ett år tillbaka så använder jag mig av balanserad belåning av värdepapper för att få en hävstång i min portfölj Global Dividend 1.2xL. Som namnet antyder så är hävstången på 1.2 x eget kapital vilket motsvarar en belåningsgrad på 16,67 %.


Syftet med hävstången är att uppnå högre avkastning över tiden på eget kapital och ett värde på 1.2 x kan ge upp till 20 % extra i resultat (exklusive kreditkostnader) i bägge riktningarna. En positiv värdeutveckling på 10 % exempelvis blir alltså nästan 12 % i teorin vilket gör stor skillnad över tiden om man applicerar ränta-på-ränta.

Då detta låter bra i teorin så kanske du undrar varför man inte slår till direkt med 2 x hävstång istället? Belåning är förknippat med risker och stora rörelser kan innebära tvångsförsäljningar och större förluster då hävstången förstärker nedgångar på samma sätt som uppgångar.

Jag har valt en hävstång på 1.2 x då det är en nivå där du kan få bra lånevillkor och ha vissa marginaler mot de risker som finns. Sedan har det även visat sig att nivån har visat sig gynnsam i åtminstone en backtesting av amerikanska börsen enligt en studie (cred till Otto Dandenell som tipsade om den). Detta var dock inget jag visste när jag bestämde min nivå på belåning så mer tur än skicklighet i det avseendet.

Hur har det då fungerat i praktiken med belåningen?

Om vi börjar med det praktiska så har jag i huvudsak balanserat hävstången månadsvis i samband med mitt nysparande. Har portföljen utvecklats positivt så har jag utökad belåningen så att hävstången hålls på nivån 1.2 x. Vid negativ utveckling så har nysparande och utdelningar fått ligga kvar på kassan så att nettoskulden minskar i den grad att hävstången sjunker till önskat värde.

Då året har haft relativt låg volatilitet på börserna så har det varit ganska små justeringar som behövts vid balansering av hävstången förutom vid ett tillfälle.


I slutet av juni så hade portföljvärdet minskat med 3,5 %-enheter på en vecka och jag gjorde då en extra insättning för säkerhets skull. Då vi inom familjen har en relativt stor kontantbuffert på ett sparkonto (med ränta!) så är det inte så svårt att balansera hävstången på det här sättet så länge portföljen inte blir för stor.

Du kanske tycker det är konstigt att ha belåning samtidigt som man har cash vid sidan av men då sparkontot har 0,7 % ränta så blir nettokostnaden för belåningen 0,29 %. Denna kostnad tycker jag det är värt för flexibilitet i form av tillgänglig buffert och samtidigt få lite extra utväxling i en utdelningsportfölj.


Om vi ser till bolagens belåningsgrader så har de varit i princip oförändrade under året även om några fåtal innehav fått mindre sänkning respektive höjning. Min portfölj har en maximal belåningsgrad på knappt 60 % och jag behöver nyttja ca 27,8 % av belåningsutrymmet (se bild ovan) för att få 1.2 x i hävstång. Detta motsvarar som sagt 16,67 % i total belåningsgrad. Marginalen upp till nästa räntenivå är då ungefär 12 %-enheter då låneräntan blir 2,49 %. Ytterligare 20 %-enheter upp blir räntan 5,75 % och då är man på nivåer där det är tveksamt om strategin är lönsam. För att nå krisnivån överbelåning så måste belåningsgraden stiga ytterligare 40 %-enheter. Det kan tyckas som att marginalerna är goda men du ska ha klart för dig att vid en krisartad nedgång som kommer bolagens belåningsgrader att sänkas samtidigt som du ska parera sjunkande kurser. Oavsett så bör man vara på tå och ha koll på alla berörda aspekter här.

Har det varit lönsamt?

Låneräntan har varit 0,99 % under hela perioden och med tanke på att den är avdragsgill så för man nog boka kreditkostnaden som relativt låg.

Portföljens direktavkastning har legat runt 5 % så rent matematiskt så förefaller det ha varit lönsamt utan att vi behöver gå in på djupare beräkningar. Då portföljens värde ökat totalt med ca + 12 % så har hävstången varit gynnsam även sett till kursökningarna. Med andra ord har hävstången sannolikt bidragit till nästan 2 extra %-enheter jämfört med om portföljen hade varit obelånad under perioden.

Belåning i uppåtgående trend är nog svårt att misslyckas med givet låga kreditkostnader men svårigheterna / riskerna med strategin är som sagt vid branta nedgångar. Skulle det gå ner fort och kraftigt så behöver man justera hävstången med extra insättningar för att inte riskera sämre ränta eller i värsta fall tvångsförsäljningar.

Summering

Givet goda förutsättningar så kan jag tycka att sansad belåning är rationellt.

Portföljen Global Dividend 1.2xL har följande i sammanhanget relevanta egenskaper:

  • Låga andelstal för respektive innehav (1 - 5 %)
  • Hyfsad belåningsgrad totalt sett (60 %)
  • Låg räntekostnad (0,99 %)
  • Månatliga insättningar
  • Frekventa utdelningar (veckovis)
  • Balanserad hävstång (hyfsad marginal till överbelåning)
Egenskaperna ovan tycker jag tillsammans ger en god risk / reward men skulle någon förutsättning ändras till det sämre så får man vara beredd att agera.

Belåning passar långt ifrån alla och kräver extra tillsyn av portföljen för att kunna hantera risker i tid. Jag tycker det har fungerat bra under det första året men jag inser att den stora prövningen av strategin blir vid större sättningar och i fallande trend.

Hur tänker du kring belåning?

Bildkällor: z2036 och Nordnet

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

29 kommentarer:

  1. Jo, jag har nyttjat belåning så länge jag minns. Och det gjorde ju fruktansvärt ont 2008-09. Men det redde ut sig, och över en längre tid att det vart gynnsamt. Sett i backspegeln så skulle jag dock inte nyttjat det förr, när det var än mer av läroperiod. Belåning är ju något som kan knäcka en portfölj och en person, om det vill sig illa.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Belåning under finanskrisen måste ha varit svettigt men lönsamt antar jag givet att man klarade sig från tvångsförsäljningar och sedan var med på uppgången.

      Tack för kommentar och för att du delar med dig!

      Radera
  2. Hej Z!

    Intressant om det här med belåning. Jag har själv funderat fram och tillbaka på om jag ska belåna portföljen och jag har velat fram och tillbaka länge. Det är precis som du säger att problemen givetvis kommer i tider av oro och det gäller då att ha klart för sig hur man ska agera, vilket du verkar ha.

    Själv hamnar jag hela tiden i frågan varför ska jag belåna portföljen? Det går bra nu som det går? Är det verkligen värt risken och kanske ännu hellre oron det kan skapa om man inte har 100% koll på vad man gör.

    Jag har fixat ett kreditkonto och kommer överväga att använda det vid ett ordentligt nedställ på börsen, men inte annars!

    Som vanligt, tack för intressanta inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att använda belåning vid tillfällen istället för regelbundet är en variant. Jag tycker det är svårt med tajming bara.

      Tack för kommentar och feedback!

      Radera
  3. En sak till :)

    Ändra gärna länken till min blogg i din blogglista.
    Tidigare var det 6mille.mot6miljoner.se
    Numera är det mot6miljoner.se

    Mina inlägg uppdateras inte i ditt flöde nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska jag fixa så fort jag sitter vid min Mac!

      Radera
    2. la in mot6miljoner.se men är osäker på om det blev rätt, dubbelkolla gärna.

      Du får gärna länka tillbaka om du vill ;-)

      Radera
  4. Nej jag avstår belåning, har samma konservativa syn på min egen balansräkning som på de bolag jag investerar i. Dessutom skulle jag inte ha möjligheten ens om jag ville. Inte ett enda av mina innehav är belåningsbara :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säkerligen sunt att vara konservativ här.

      Många tycker nog att man är måttligt belånad om man har 50 % belåning av bostaden. Är nog inte alla som vet att det motsvarar en hävstång på 2 x...

      Tack för kommentar!

      Radera
  5. Då jag är relativt ny (1år) inom aktiesparande inväntar jag slutet på nästa bearmarket innan jag belånar portföljen. Känns som för mycket risk just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter klokt, belåning är verkligen inget måste och känns riskerna obekväma ska man avstå.

      Tack för kommentar!

      Radera
  6. Snålgrisarna ligger konstant på ca 1.1, dvs 10% belåning. Har också relativt stor kontaktkassa vid sidan om ifall det skulle skita sig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en sansad nivå. Om man ska var petnoga så motsvarar 10 % belåning en hävstång på 1.11xL men oavsett en sansad nivå tycker jag.

      Tack för kommentar och att du delar med dig!

      Radera
  7. Har som målsättning att ligga på en soliditet mellan 70-80% i familjens totala ekonomi, då inklusive bostad, portföljer, tjänstepensioner!

    Dvs alltid belånad till behaglig risk!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur familjens ekonomi ser ut totalt sett förstås en viktig parameter. Sen är jag av uppfattningen att varje låneobjekt bör belånas på egna meriter o egenskaper.

      Tack för kommentar!

      Radera
  8. Jag använder mig av lite belåning dels för att kunna ha pengar redo om det skulle hända nåt i ett enskilt bolag och det är långt till löning. Sen är tanken också att jag ska shoppa loss när börsen rasar. Det gjorde jag vid Brexit och när Trump blev vald till president. Det blev rätt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din strategi är nog inte ovanlig men det jag tycker svårt är tajmingen avseende botten och fyndläge.

      Tack för kommentar!

      Radera
  9. Hej Stefan. Vi har belåning via Superbolånet hos Avanza.12% av 13 möjliga av den krediten används.Snorbillig kredit...brukar tänka att den kostar 0,5% netto o ger+5%.Ger lite gratisslantar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en lönsam variant, tack för kommentar!

      Radera
  10. Tack för en jättebra genomgång! Blir inspirerad att börja med detta själv så smått...;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läs gärna alla inlägg kring etiketten Belåning så får du mer kött på benen.

      Tack för kommentar och feedback!

      Radera
  11. Hävstång på 1.2 använder jag själv i mina investeringar. Jag ser det som "riskfritt" då jag på olika sätt snabbt kan väga upp för ett kursfall om det skulle behövas, och med dagens räntekostnad, ränteavdrag och de positiva effekterna är det för mig en no-brainer :).

    Dock är det ju inte var mans sak.

    Aktievargen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rent matematiskt och utifrån börshistorik är det rationellt med en liten hävstång. I praktiken krävs det nog starkt psyke för att klara nedgångar.

      Tack för kommentar!

      Radera
  12. Det är lätt att ta för givet fortsatta uppgångar. Vi som varit med ett tag vet hur tungt det är med ihållande nedgångar. Just nu är jag obelånad och har en rätt stor kassa som ska investeras efter spelvinst.

    Vågar man be om att få finnas med i ditt länkbibliotek?

    Ha det fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt med tajming tycker jag så avser att vara fullinvesterad till 120 % över tiden i min globala utdelningsportfölj. Blir det nedgång så kommer utdelningar och månadssparande gå till kassan enligt min strategi ovan.

      Jag lägger till dig i länklistan, tack för kommentar!

      Radera
  13. Din strategi låter sund och balanserad. Jag tänker på dem som kommit de senaste åren och sluppit de stora korrigeringarna. Det är lätt att vilseledas som ny att börsen bara tuffar på och ger 8 %.

    Man tackar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja det vore psykologisk jobbigt på alla sätt att gå in tungt vid en topp oavsett, vikigt att värdera varje bolag för sig tror jag.

      Radera