2017-06-30

Staples - case closed!

För drygt ett år sedan, tog jag en för mig ovanlig turnaround-position i amerikanska Staples.

Det kom ett bud på bolaget i veckan och det ser ut att gå igenom då ledningen står bakom det.

Då detta inte är något långsiktigt innehav för mig så sålde jag allt igår då uppköpet väntas bli klart först i december i år. Jag köpte för att bolaget handlades till direktavkastning på runt 6% och enligt min kompis Deval var undervärderat. Redan från början var tidsperspektivet av det kortare slaget men jag har ändå tålmodigt åkt berg- och dalbana som synes nedan:

bildkälla:  Avanza
Ringarna visar mina transaktioner. Den i mitten är när jag sålde i den ena pensionsportföljen för att direkt köpa tillbaka i den andra.

Totalt med utdelningar så blev resultatet +45% vilket får anses vara fullt godkänt givet låg risk (enligt mig och Deval).

Nu ger en enskild affär inte så mycket på portföljnivå då jag har små andelar i mina aktier sett till totalen, men många bäckar små :-)

Har du någon position med en "kortare" tidshorisont?

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

1 kommentar:

  1. Jag är i huvudsak långsiktig och tills vidare i mina många innehav. Sen kan jag sälja om jag inte tror på bolaget eller förutsättningar ändrats sen köp (Ratos och Telia).

    Fallet Staples är mer av ett undantag i mitt fall men det föll ut väl denna gång.

    Tack för kommentar!

    SvaraRadera