2017-03-19

z2036 Global Future

Som om inte många aktier vore nog att hålla reda på så har jag även ett antal portföljer att hantera.

Utav mina schablonbeskattade portföljer är den äldsta från 2009 och är en tjänstepension löneväxling som numera ligger i fribrev (inga inbetalningar görs längre). Från att i början legat i fonder, swingtrejdat aktier och bull- och bear-ETF:er så har jag på senare år haft global utdelningsstrategi i portföljen tills för något år sedan. Då började jag tillåta innehav som inte delar ut och sedan jag startade en tjänstepensionsportfölj inriktad mot globala utdelningar så tog jag beslutet att renodla strategin i löneväxlingsportföljen och häromdan döpte jag om den till ett förhoppningsvis passande namn:
bildkälla: z2036

Som namnet kanske antyder så handlar det om aktier från olika delar av världen och de ska ha goda och/eller spännande framtidsutsikter.

Som ni kommer se så ligger en del "gamla utdelare" kvar i portföljen men de ligger först i kön för försäljning om något spännande case skulle dyka upp.

bildkälla: z2036

Ska passa på att kommentera några utav innehaven men jag lär även återkomma till de övriga längre fram beroende på vilka förändringar som sker.

Activision Blizzard
Dataspelssektorn tror jag på så långt jag kan se in i framtiden men det svåra är att veta vilka som är vinnare bland bolagen. ATVI tror jag är ett bra val då de är har en stor korg spel och varumärken samt även bredd gällande plattformar i och med förvärvet av King. Aktien handlas på ATH och mycket förväntningar är nog inprisade redan så svårt att se fyndläge nu men ligger iaf +30% sen köp.

Savaria
Ny i portföljen, insåld via arbets- tillika bloggkollega Gustav. Trapphissar åt (äldre) folket! Hade turen att kliva på innan aktien tog ny fart nyligen och ligger redan +10% sen köp.

Amazon
Svårvärderad tycker jag men för spännande för att missa? +37% sen köp.

Alphabet
Som användare av google docs, charts, blogger, gmail m.m. så älskar jag deras produkter och att det är så lätt att bygga verktyg med deras öppna kodbibliotek. Väl inne i ekosystemet så utnyttjar de ditt data för riktad annonsförsäljning bland annat och det lär vara lönsamt nu som i framtiden gissar jag. +20% sen köp.

Facebook
Sist på bollen men plattformarna tycks hålla över tiden och tror det finns mer pengar för bolaget att hämta via annonser och andra tjänster. +15% sen köp.

HDFC Bank
Borde finnas fortsatt tillväxtpotential då banktjänster ännu är i sin linda i det befolkningsrika landet Indien. Fin analys av Framtidsinvesteringen här+5% sen köp.

Netflix
Med lyckade satsningar på eget producerat material så känns det rätt med en andel av bolaget i framtidsportföljen då tjänsten nu sprider ut sig över hela världen. +2% sen köp.

Avslutningsvis så har jag tre innehav som jag fick nys om via hedgefonden Lancelot Camelot:

Xylem
Infrastruktur inom vattenpumpar låter tidlöst och denna globala spelare ligger bra till i sektorn tror jag. +1% sen köp.

Check Point Software
En av de ledande inom cybersäkerhet och behovet av sådant skydd lär inte minska i framtiden tror jag. 0% sen köp.

Thermo Fisher Scientific
Piller per person lär nog inte minska i framtiden och bolaget tillhandahåller utrustning som sedan läkemedelsbolag använder i sin tillverkning och forskning. -2% sen köp.

Tanken med portföljen är att utöver globala bjässar även ha en del småbolag och Firefly är ett utav dessa som jag tror på inom en överskådlig framtid. Vidare tror jag bolag med starka varumärken kommer att klara sig väl nu som då.

bildkälla: z2036

Portföljen är dollartung likt en global indexfond men valutafördelningen är sekundär i denna strategi då bolagens utsikter väger tyngre.

bildkälla: z2036

Om vi kikar på sektorsfördelningen så har vi stor avvikelse mot globalt index med rejäl undervikt finans och fastigheter även om det kommer nog att se lite annorlunda ut när portföljen är "klar".

Jag har för ovanlighetens skull 5% i kassan och kommer inte att stressköpa något i närtid. Förvisso är en del av kassan intecknad för nyemission Avensia då det är ett småbolag jag tror på.

Man kan följa portföljen på Shareville via min widget i högermenyn ovan eller här.

Vilka aktier skulle ni välja i en "framtidsportfölj"?


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

14 kommentarer:

  1. Kul! Jag gillar själv Alphabet starkt och tror på fortsatt dominans likt dig.

    NVIDIA kanske hade passat in bra? :-)

    Med vänlig hälsning,
    www.västkustinvesteraren.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. För spana in Nvidia och se om den passar.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Lancelot Camelot låter som en bra rygg att ta. Ska kolla vidare på dom casen för min egen tillväxtportfölj...

    Tips på ett par svensknoterade innehav som kan passa in: Boule Diagnostics(system för bloddiagnostik) och Hexatronic (fiber). Båda har haft en period av återhämtning och ser ut att vända upp.

    Sen kanske du ska ha nåt inom läkemedel, tex Hansa Medical eller Sobi.

    Mvh
    Andreas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja fonden har utklassat index än så länge så något rätt gör killarna bakom tycks det som :-)

      Tack för kommentar och tips, inte fel med svenska bolag då dollarvikten kanske bör komma ner lite.

      Radera
  3. Kul att jag lyckades sälja in Savaria :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns som en framtidsaktie så tycker den passar bra i en portfölj likt denna och marknaden tycks hålla med :-)

      Radera
  4. Fin portfölj. Kul att HDFC bank åkt in. Även sbux och atco här vi gemensamt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! SBUX och ATCO platsar i en framtidsportfölj tycker jag.

      Radera
  5. God afton! Jag snubblade precis över ett tillsynes intressant case av en slump, Ares Capital Corp. Ticker ARCC. Är det nåt du kikat på? Andra sidan pölen & döhög yield. Det luktar z2036 lång väg om det =) Då min egen analysförmåga är mäkta begränsad vore det kul med input.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg spontant intressant ut även om man nog bör gräva lite i kassaflödet för 2017 som enligt 4-traders var negativt vilket inte går ihop med utdelningarna tänker jag.

      Tack för tips!

      Radera
  6. Fina resultat, intressanta bolag och tack för du delar med dig. Gillar Lancelot så pass att jag ligger där i stället.
    /Dan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den fonden verkar vara riktigt fin, tack för kommentar och feedback!

      Radera
  7. Hej Stefan,
    vad menar du med "Som ni kommer se så ligger en del "gamla utdelare" kvar i portföljen men de ligger först i kön för försäljning om något spännande case skulle dyka upp"?

    Ska du byta ut alla utdelande bolag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. I just denna portfölj har jag inget krav på utdelning så om jag hittar något spännande bolag som jag vill plocka in kanske en "utdelare" får stryka på foten. Utav av mina 5 portföljer så är 3 inriktade mot utdelningar så utdelningsbolagen lär finnas kvar tills vidare totalt sett i vilket fall som helst.

      Tack för kommentar!

      Radera