2017-02-19

z2036 Global Dividend Xtreme

Sett till ökningen av antal sidvisningar denna vecka så gissar jag att en hel del nya läsare hittat till bloggen vilket förstås är fantastiskt kul - varmt välkomna !

Trogna läsare vet att jag har många portföljer och aktier att hålla reda på. Tanken med olika portföljer handlar dels om att separera olika strategier och dels om att det rent praktiskt inte går att slå ihop olika kontotyper hur som helst.

Det senaste tillskottet i portföljväg härstammar från en fondförsäkring tjänstepension som jag hade hos min förra arbetsgivare som jag flyttade till en depåförsäkring i början av november förra året.

Då det handlar om en rejäl slant med mina mått mätt så har jag övervägt risknivå mot förväntad avkastning och kanske tagit mina ideér om diversifiering till nya smått galna nivåer...

Presenterar stolt:

bildkälla: z2036

Kartan ovan visar den geografiska spridningen i portföljen och till skillnad mot "lillebror" Global Dividend 1.2xL så finns det här även bolag från Belgien, Indien, Tawian och Japan numera.

Jag summerar till 80(!) innehav och alla lämnar (förhoppningsvis stabil) utdelning.

Varför då utdelninginvestering i ett pensionssparande?
  • Vill ha en flexibilitet angående utbetalningsstarten vilket ger en möjlig sparhorisont på ca 9-19 år beroende på skatteeffekter och annat, i teorin kan man börja utbetalning från 55 år.
  • Önskar låg volatilitet, gärna som en globalfond eller bättre.
  • Frekventa utdelningar ger att utbetalningar kommer att kunna tas från kassan rent teoretiskt utan att behöva sälja aktier till en början. Finns vissa praktiska problem kring detta i skrivande stund men jag hoppas de ska kunna lösa sig inom 10 år i alla fall.
Det finns nog ingen vetenskaplig grund för mina hypoteser om att egenskaperna ovan kommer att infrias med denna strategi men under den korta tid som Global Dividend 1.2xL existerat så ser det lovande ut än så länge.

Om ni hämtat er och sitter bekvämt så kommer här detaljer kring portföljen (Olle "Snåljåpen" Q och Magnus "Fundamentalanalys" A är ursäktade och har nog inte haft ork att läsa ända hit oavsett):


bildkälla: z2036

Om vi börjar med aggregerade egenskaper på portföljnivå så är direktavkastningen nära 5% och förväntat (utdelnings)tillväxt likaså vilket ger en zYG-score på nästan 10.

Jag har handlat aktier flera dagar i veckan sen november och med facit i hand så borde man förstås gått "all-in" från början. Perioden har generellt sett präglats av låg volatilitet i kombination med uppgång vilket gett bra riskjusterad avkastning för de med diversifierade portföljer gissar jag.


bildkälla: Nordnet

Mätperioden är löjligt kort men fina siffror så här långt.

Vilka 80 aktier handlar det då om? Utöver de "vanliga misstänkta" från mina andra portföljer har jag utökat med både svenska och globala aktier för att diversifiera ytterligare på alla fronter.


bildkälla: z2036

Respektive akties portföljvikt varierar från 1-2% så vad det handlar om är en slags global "smart beta"-strategi med inriktning mot stabil utdelning vilket (förhoppningsvis) ger att det handlar om stabila bolag i grunden. I praktiken är bolagsrisken nära försumbar men det ger förstås samma effekt på uppsidan i form av lägre förväntad avkastning. Att Unilever rusade i fredags ger några få extra punkter och motsvarande gäller om ett bolag kommer in svagt.

Strategin borde funka rätt ok givet ett relativt lågt ränteläge och med åtminstone en måttlig underliggande tillväxt i stort. Man kommer missa raketer och morgondagens vinnare sannolikt vilket man bör vara medveten om. För att öka chansen att fånga dessa håller jag på med att omallokera min andra tjänstepensionsportfölj men den ber jag att få återkomma om.

bildkälla: z2036

Mitt "berömda" bubbeldiagram kommer inte till sin rätt med så här många innehav då det blir väl trångt.

bildkälla: z2036

Tittar vi sektorsfördelningen så har jag medvetet valt stor exponering mot konsument och något mindre mot fastigheter än mina andra portföljer. Detta för att i någon mån minska räntekänsligheten i portföljen förhoppningsvis.

bildkälla: z2036

Kikar vi på valutaexponeringen (sett till bolagets huvudsäte) så är det undervikt dollar jämfört med världsindex och extrem övervikt mot svenska kronan. Har inte haft så mycket tankar kring detta utan i första hand valt efter bolag.

Hoppas ni fortsatt sitter bekvämt så att ni orkar beskåda innehavslistan sorterat på portföljvikt:

bildkälla: z2036

Puh! Kan säga att det inte var lätt att klippa ihop bilderna ovan, behöver större skärm :-)

Jag får be att återkomma om enskilda innehav som jag inte skrivit om tidigare, känns som jag har material till bloggen för lång tid framöver...

Orkar ni mer?

Här kommer utdelningskalendern för portföljen vilket förstås mer är mot avdelningen "kul grej"
bildkälla: z2036

Veckoutdelning som synes.

bildkälla: z2036

Våren har störst vikt avseende utdelningarnas storlek men en skaplig slant trillar in månadsvis från olika håll över hela året.

Har precis anslutit portföljen till Shareville för "hard-core"-fans men jag har största respekt för er som inte vill/orkar kopiera alla dessa innehav. För er som inte finns på Shareville så kan man se portföljens utveckling och de största innehaven via min widget uppe till höger.

Vill man ha en betydligt enklare exponering mot globala utdelningsaktier så är nog Global X Superdividend ETF (SDIV) eller PriorNilsson Smart Global att föredra. Dessa kostar förvisso 0,58 respektive 0,8% vilket är i min bok inte är försumbart över tiden. Givet återinvestering av utdelningar samt ett courtage på 0,25% så hamnar den årliga avgiften för min portfölj på ca 0,02% inkl. valutaspread!

Med så många aktier i portföljen så kan man nog förvänta sig en indexnära utveckling över tiden men då världsindex består av 1000 aktier och min portfölj har "ynka" 80 så tänker jag att det nog inte blir så dumt ändå om man lyckas i sitt urval.

Vilka aktier skulle du ha i ditt pensionssparande och hur skulle du tänka kring risk?

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

30 kommentarer:

  1. Även om antalet aktier är väldigt stort så är ju "active share" det intressanta. Peter Lynch visade att det går att slå index även om man äger mycket. En kul grej vore att titta på vad du väljer bort. Och det går att kategorisera det, kika på historisk utveckling för de sektorerna och typen av bolag etc. Filtret är det avgörande här! Och en extra spaning på vad som faktiskt filtreras bort vore intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har nog en poäng där och det kanske är lättare att se vad som "saknas" än vad som finns :-)

      Jämfört med globalt index så finns här micro- och small cap och vissa preffar som avviker. Återstår att se åt vilket håll...

      Tack för kommentar och inspiration kring global allokering!

      Radera
  2. Well,

    Borde inte H&R Real Estate var med? Ett av mina innehav som jag otroligt nöjd med. Tror jag fick uppslaget från denna blogg?

    Här var det systematik i den högre skolan. Vill inte spekulera i hur veckohandlandet går till:-))

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag valde Dream Global istället och har medvetet hållt igen på sektorn.

      H&R är en fin REIT annars så grattis till en fin utveckling om du köpte i samband med att jag skrev om den.

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Hur går det till att bevaka alla dessa bolag? Antar att man får konstatera att JNJ sköter sig själva. Hur som helst då är det 79 kvar. Det är ju en ganska brokig samling. Hjälper Gustav till på lunchrasten imorgon när ni sitter, och äter pyttipanna? Samtalsämnet bör ju vara givet!

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gustav bidrar inte så mycket som man skulle tro då han dras mer åt små bolag "långtbortistan"-style :-)

      Jag tror jag får skriva ett separat inlägg kring vad "koll" innebär men jag har ett äldre inlägg som kanske ger bra ledtrådar så länge

      Radera
    2. Våra portföljer är inte så synkade. Ännu i alla fall :-)

      Hoppas på att fler länder blir öppna för elektronisk handel vad det lider.

      Radera
    3. Vi har väl NWH, DE och EWORK gemensamt numera men i övrigt avskräcker courtagekostnader för dina handelsplatser :-)

      Radera
  4. Gillar verkligen grafiken! Snyggt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar!

      Jag gillar visualisering och att portföljen visas "snyggt"

      Radera
  5. Hade varit kul med ett inlägg om detta med "koll". Själv testade jag Seeking Alpha när jag köpte KO. Fick dock lägga ner det då inkorgen höll på att kollapsa. Kurslarm i all ära, men det är en stor skillnad på att läsa in sig på ett bolag typ Hemfosa eller Industrivärden och kontinuerligt kolla upp vad som sker på det egna språket. Man får en marknadskänsla som inte skall underskattas.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har redan börjat skriva på det, tack för uppslag!

      Radera
  6. Verkligen tänkvärd blogg, ska fundera kring att sprida på mer aktier och kanske även i länder. Passar KF bättre än ISK för detta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för feedback, jag rekommenderar KF då man hos nätmäklarna åtminstone får tillbaka källskatt på utländska utdelningar automatiskt.

      Radera
  7. Haha, oj. Imponerande med så många innehav. Jag tycker det är ganska mycket med mina 50 st att hålla koll på, och då köper jag in alla rent kvantitativt. Men kul upplägg i alla fall, förstår var Prior Nilsson fått sin inspiration från ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag återkommer om definition på "koll" och var gränsen går återstår att se.

      Kuslig tajming med PriorNilsson, antagligen är de lika galna/rationella som jag :-)

      Radera
  8. Riktigt fint! Några frågor dock:
    1.Då ju merparten av innehaven är noterade i utländska valutor kommer du ju att för utdelningen från dessa varje gång få betala nätmäklarens valutavxlavg, har du räknat på hur detta slår jmfrt med att ha en större del av utdelningen kommandes från svenska innehav?

    2.När du gör inköpen av t.ex USA-aktier, köper du då alltid poster om minst 400 dollar för att få just 0.25% i courtageavg? Eller kan det hända att du köper ibland köper en post för < 400 dollar och därmed får ett högre courtage?

    Mvh Stefan

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1. Jag räknade precis fram vad det blir exakt utifrån 70% i utländsk valuta och det landade på 0,02127188% (courtage återinvestering+växling återinvestering+växling utdelning)
      2. Jag håller mig över 3600 kr för utländska aktier så att det blir 0,25% courtage. Passade på när det var courtagefritt att köpa många utav USA-innehaven

      Tack för feedback och bra o relevanta frågor!

      Radera
  9. Jag såg att du följt mitt råd och tittat på och även köpt Canadian imperial bank of commerce ticker CM. Kul och smickrande för mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tack för den i så fall, banken tycks passa mina kriterier om utdelning och allmän stabilitet efter vad jag sett.

      Radera
  10. Ja den ser lovande ut med Yield på ca 4,4% och de höjer regelbundet och att de delat sedan 1868 visar på stabilitet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmmm, har aldrig hört talas om CM. Berätta mer!
      /Daniel

      Radera
    2. Håller på med ett separat bankinlägg :-)

      Radera
  11. Tack för ett bra inlägg.
    Tänk på att du kan spara hela webbsidor med olika plugin. Då slipper du dela upp din aktielista i så många bilder :)

    Tex:
    https://www.google.se/search?q=chrome+capture+entire+page&oq=chrome+capture&aqs=chrome.1.69i57j0l5.6702j0j1&sourceid=chrome&ie=UTF-8

    SvaraRadera
  12. Hej Stefan, jag har en liknande strategi som du. Har faktiskt ännu fler aktier i min tjänstepension. Eftersom du kopplar din depå till Shareville förstår jag att du har dina aktier hos Nordnet. Jag har min tjänstepension hos Avanza. När det blir dags för utbetalning måste jag "döda" min depå slash strategi. Avanza tillåter inte enskilda aktier utan bara fonder när utbetalningen väl startar. Detta är något som retar och bekymrar mig mycket.
    Jag har inte koll på Nordnet. Det jag vet är att min arbetsgivare säger nej att flytta min tjänstepension dit.

    Vet du att du kan behålla dina aktier när det är dags för utbetalning?

    Tack för en bra blogg!
    /Rooney

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ronney, kul att vi är flera som kör aktier i tjänstepensionen :-)

      I teorin kan jag ha kvar aktier vid utbetalning men det blir lite speciellt de 5 första åren. Jag hoppas lagstiftningen kommer att ändras till det är dags.

      Tack för kommentar!

      Radera
  13. Hej Stefan,
    tack för svar!

    Dock något luddigt ang. tillåtna innehav.
    "I teorin..."?

    Är det lagen eller Avanza som sätter stopp för innehav av enskilda aktier under utbetalningstiden i mitt fall?

    Kanske fel att fråga dig här?
    Är det bättre att jag kontaktar dig via Konsumenternas?
    Tänker dock att det kanske finns någon annan Avanza-kund i min situation som läser detta.

    Mvh
    Rooney

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Jag ska precisera mitt svar så mycket jag kan.

      Vad jag vet så måste man byta till fondförvaltning i samband med utbetalning hos Avanza och jag gissar att det beror på praktiska skäl då fondutbetalning är mindre komplex än för trad/depå.

      Hos Nordnet kan man ligga kvar i depå/trad men de har en special de första fem åren av utbetalning där låga belopp betalas ut oavsett depåvärde pga skattelagstiftningen.

      Förhoppningsvis ändra inkomstskattelagen tills dess att man själv går i utbetalning så att man kan styra frekvens och storlek själv.

      Jag rekommenderar att du kontaktar Avanza och Nordnet för specifika detaljer om vad som gäller för dig.

      Radera