2016-10-23

Global Dividend 1.2xL - Portföljstrategi 2.0

I veckan så publicerades det en liten intervju med undertecknad på Nordnetbloggen som till stora delar handlade om min globala utdelningsportfölj. Alltid trevligt med lite positiv uppmärksamhet kring långsiktigt sparande tycker jag. Jag vill passa på att betona att jag inte erhållit någon ersättning för inslaget, har inga rabatter eller motsvarande fördelar samt inget formellt samarbete med Nordnet.

När jag startade portföljen för drygt ett år sedan så vore det fel att påstå att strategin var fullt ut genomtänkt och fastställd från början.

Att det skulle handla om utdelningsaktier i ett globalt sammanhang var klart men lite mer sofistikerat än så har det blivit med tiden.

Jag har berört olika tankar kring portföljen i flertal inlägg tidigare så även om det kommer bli en del upprepningar i och med detta inlägg så tänkte jag att det vore på sin plats att skriva ner strategin så att den blir "up-to-date" med allt det senaste.

z2036 Global Dividend 1.2xL - Portföljstrategi 2.0


"En globalt inriktad utdelningsportfölj med 120% aktieexponering, begränsad bolagsrisk samt låg volatilitet"
Så vill jag sammanfatta strategin i text men stämmer den?

Jag har delat upp strategin på portfölj- samt innehavsnivå även om de indirekt samverkar förstås. Vidare så är det en blandning av strategi och mål då det är praktiskt att samla dessa tycker jag.

  • Portföljnivå
    • Geografisk allokering
      • Till stora delar som MSCI World Index
      • Jämförelseindex SPP Aktiefond Global eller motsvarande
      • Aktivt vald över- eller undervikt av länder/regioner
      • Aktivt bortval av länder/regioner
    • Sektorfördelning
    • Valutafördelning
      • Följer passivt den geografiska allokeringen
    • Belåning
    • Investering
      • Månadsvis via nyinsättningar
    • Utdelningar
      • Månadsvis
      • Återinvesteras
      • Direktavkastning minst 5% på aggregerad nivå
      • Årlig utdelningstillväxt minst 3% aggregerat
    • Årlig totalavkastning (CAGR)
      • Riskfri ränta + 8%-enheter
      • Bättre än Jämförelseindex ovan
    • Risk
      • Årsvis volatilitet lägre än 15% och/eller än OMXSGI
  • Innehavsnivå
    • Bolag
      • Goda framtidsutsikter allmänt sett är meriterande
      • Ska lämna utdelning
      • Goda utsikter till bibehållen eller höjd utdelning
      • Utdelningsandel ska vara rimlig sett till sektor/konkurrenter
      • Utdelningsfrekvens > 1 ggr/år är meriterande
      • Stamaktie är meriterande
      • Ingen källskatt är meriterande
    • Portföljvikt
      • Ett innehav ska ha mellan 1 till 5% relativ andel av portföljen
      • Minst antal bolag 20 och maximalt 100

Hur har det gått?
Portföljen startades 7:e augusti 2015 och har gått relativt bra redan från start.

bildkälla: Shareville

Värdeutvecklingen ser väl onekligen stark ut och även om man skulle räkna bort hävstången så finns det goda marginaler till "index" sett över hela perioden.

bildkälla: z2036

Mäter vi avkastning årsvis så ser det bra ut även om man får ta resultatet med några kg salt då mätperioden är väldigt kort.

bildkälla: Nordnet

Hög avkastning är högsta prio men i kombination med låg risk så det än trevligare under resan.

Tyvärr finns det inga garantier för att dessa historiska siffror gäller för framtida prestation men en bra start onekligen.

Hur ser då portföljen ut i dagsläget?

bildkälla: z2036

Som synes är jag nu uppnått hävstång på 20% vilket känns offensivt men ändå inom rimlig risknivå.

Förväntad tillväxt samt direktavkastning ligger en bit över målen och direktavkastning på eget kapital är över goda 6%!
bildkälla: z2036

Om vi ser till den geografiska allokeringen är det som synes utvalda delar av västvärlden mestadels beroende på tillgängligt aktieutbud samt rimliga courtagevillkor.

bildkälla: z2036

Jämfört med världsindex så är det rejäl övervikt mot SEK, NOK samt CAD och det får väl anses vara min "active share" i denna typ av strategi som av många anses vara indexnära.

bildkälla: z2036

Sektorsfördelningen är jag nöjd med i dagsläget då jag under några månader skalat ner fastighetssektorn och ökat i de övriga frånsett industri och transport.

bildkälla: z2036

50 nyanser av grönt?

Boston Pizza Royalties behåller förstaplatsen på knappt 5% av portföljen och MQ har lägsta andel med 1%. Många tycker säkert att vissa bolag överlappar varandra med det är i enlighet med mitt "korg-tänk" för minskad bolagsrisk.

bildkälla: z2036

"Bubblorna" får gärna hålla sig högt och till höger men mixen av bolag med hög direktavkastning och de med bra förväntad tillväxt blir tilltalande på aggregerad nivå (den gråa bubblan) tycker jag.

Varför en global portfölj, är inte svenska börsen bäst i världen? 
Svenska börsen har varit stark sett till historien och jag tror utsikterna framöver är relativt goda även om vissa storbolag har stora utmaningar framför sig. Jämfört med en globalfond så är det rejäl övervikt mot Sverige i portföljen då andelen svenska aktier är 30% jämfört med 1% i världsindex. Sverige står för den större delen av portföljens europaexponering då jag tycker de europeiska aktier jag sneglar på är högt värderade sett till direktavkastning bland annat.

Framtidsutsikter
Att sia om framtiden är vanskligt och svårt men en viss idé om vilket håll det lutar mot kan vara bra tror jag.

Jag tror på fortsatt lågt ränteläge då globaliseringen rimligen håller inflationen på låga nivåer framöver. Vi har möjligen sett botten men tror ändå på fortsatt låga räntenivåer historiskt sett.

Den region jag tror mest på i västvärlden är nordamerika då de har ett mer normalt ränteläge och hyfsad fart i ekonomin. Europa tar inte riktigt fart och den inre marknaden inom EU är inte lika smidig som motsvarande i USA av det jag sett exempel på.

Detta ger att dollarn sannolikt kommer att vara fortsatt stark i närtid, speciellt vid signaler om räntehöjningar från FED.

För Sveriges del tror jag på fortsatt styrka för IT-baserade tjänster men funderar på om fastigheter har toppat för denna gång? Då man får fin direktavkastning från fastighetssektorn så är det svårt att motstå en stor andel men jag har minskat den något på sistone som jag nämnde innan.

Ovanstående är mer eller mindre kvalificerande gissningar från en glad amatör så de bör tas med många nypor salt.

Portföljens sammansättning är så pass bred tror jag så att den kan navigera väl i olika scenarios men det återstår att se förstås. Räntan är nog den parameter som betyder mest i sammanhanget men det gäller nog de flesta typer av aktieexponeringar framöver.

Vad skulle ni välja framöver om ni var "tvungna"?

SPP Aktiefond Global eller z2036 Global Dividend 1.2xL?

8 kommentarer:

  1. z2036 Global Dividend 1.2xL väljer jag så klart, 8 dagar i veckan :)

    Tack för en superbra artikel. Jag har lite svårt att greppa alla utdelningsbolag du har. Svårt för mig att läsa på om dem.

    Fortsätter följa dig med spänning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill man se innehaven i klartext så rekommenderas Shareville och/eller detta inlägg

      Tack för feedback!

      Radera
  2. Hej Stefan.
    Du är duktig och håller på aktivt med din aktieportölj och du har helt rätt att välja det före global index fond. Grattis. Själv vill jag inte lägga så mycket tid på aktier och vara beroende av börsen. Då kör jag min fondportfölj.
    Spiltan Global investement 40%
    Spiltan investement 25%
    Amf småbolag 15%
    LF tillväxtmarknad index 10%
    Amf asien stilla havet 10%.
    Långsiktigt 10-20 årsikt eller mer.
    Lycka till.
    Mvh.jacke77

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Din fondportfölj ser också spännande ut, borde funka fint på sikt.

      Radera
  3. Bra jobbat och skulle välja din fond!

    En fundering är vad överavkastningen beror på. Dels borde det vara ett smart filter, t.ex. utdelning och din checklista. En annan förklaring kan vara mindre vikt i USA och högre andel småbolag. SPP global har Apple, Exxon, Microsoft etc.

    Är det bolagsval, marknader, småbolag/storbolag, eller belåning som står för framgången? Eller en mix kanske? Kanske skulle du fokusera ännu mer på en viss faktor om den står för största delen av framgången? Hursomhelt grymt att lyckas så bra med en så diversifierad portfölj!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Tror det är en mix och det är svårt att peka på något enskilt. Belåningen förstärker framgången men har inte haft så hög hävstång som 1,2 förens nu. Inslaget av High Yield kan vara en faktor då dessa knappast finns i MSCI World.

      Tanken med så stort fokus på diversifiering är att portföljen ska klara sig relativt väl i olika börsklimat med det återstår att se om den gör det.

      Radera
  4. Jag har följt dig i smyg ett tag. Jag tycker du ska sluta på vilket jobb du än har och starta detta som riktiga fonder. Jag investerar gärna och tycker att du ska ha bra betalt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för fin feedback!

      Jag stormtrivs på mitt jobb och tror det skulle vara svårare att förvalta andras pengar.

      Vill man investera som mig så är det bara att följa mig på bloggen och Shareville. Men komihåg att göra din egna analys. Lycka till med investeringarna!

      Radera