2016-08-28

TransAlta Renewables Inc. - Fortsatt medvind?

Jag gillar Kanada, inte för att jag har varit där någon gång men det verkar vara ett land med inslag av humanism och liberalism samt så är de även ett av få länder som har AAA i kreditbetyg.

När det gäller aktiemarknaden så kan man ofta finna till synes bra bolag med en fin direktavkastning tycker jag.

Jag skulle gärna vilja öka min relativt lilla allokering mot energi-sektorn och har kikat runt lite på kanadensiska bolag och hittat ett intressant:

TransAlta Renewables Inc. (RNW)


"With more than 100 years of experience developing, owning and operating renewable power generation facilities, TransAlta brings in-depth knowledge of the renewable energy sector and nearly 20 years’ experience owning and operating Australian gas assets to TransAlta Renewables. We know how to meet today’s power needs while advancing the cleaner energy technologies of tomorrow." källa: http://www.transaltarenewables.ca/company-overview
Förnybar energi låter som en bra nisch ur moraliskt hänseende men går det att tjäna pengar?

Jag rekommenderar att man läser deras företagspresentation för detaljerad information om bolaget men jag gillar det jag läser avseende diversifiering av olika förnybara energikällor som vindkraft, vattenkraft och naturgas.

Som utdelningsinvesterare tycker jag främst att dessa egenskaper tilltalar mig:
  • Direktavkastning på drygt 6%
  • Månadsutdelning
  • Utdelningsandel 70% av det fria kassaflödet (inte lågt men ok)
  • Historik av utdelningshöjningar (om än kort sådan) och de guidar för 6-7% höjningar framöver.
Det var detta blogginlägg som gjorde att jag fick upp ögonen för bolaget och det rekommenderas för intresserade.

bildkälla: Avanza

Synar man kursgrafen finner man en ganska volatil utveckling de senaste tre åren men aktien har gått urstarkt i år och handlar på ATH vilket manar till lite extra eftertanke tänker jag.

Vad tror ni om detta bolag?

*Brasklapp*******************************************
*Familjen Thelenius ligger lång i RNW               *
*****************************************************

25 kommentarer:

  1. Lång sedan 1år och gillar det;)

    SvaraRadera
  2. Är dom skattefinansierade till någon grad?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska gräva lite i frågan, återkommer

      Radera
    2. Bloggrannen Spartacus skrev precis om bolagsformen som tydligen heter Yield Co.

      I fallet RNW så ägs det till största delen av moderbolaget Transalta och resten via börs/aktieägare som jag förstår det. Med andra ord inget direktägande av staten antar jag.

      Radera
  3. Intressant investeringsuppslag. Har samma tankegångar när det gäller Kanada. Problemet med USA nu är dollarkursen. Köper man JNJ som många gör i bloggosfären blir utdelningen något helt annan om dollarkursen är 6,50, och inte 8,50 som nu.

    I Kanada ser det lite annorlunda ut. Mycket möjligt att jag följer upp investeringen i Boston Pizza med RNW.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner ganska likadant. Har funderingar på NWH, men jag vet inte. Vore trevligt med ett lite stabilare kanadensiskt bolag med okej direktavkastning och hyfsad tillväxt. Men jag har inte hittat nåt än.
      /Daniel

      Radera
    2. Ökade faktiskt lite i JNJ i veckan då Nordnet körde courtagefritt, mitt GAV är rätt ok ändå

      Radera
  4. Jag gillar definitivt det jag har sett av kanadensisk politik som förefaller långsiktig och pragmatisk när det tex gäller migration och forskning. Hade tidigare släkt som bodde i Alberta som var mycket nöjda med hur saker och ting fungerar. Tror att Kanada kan vara ett bra alternativ om man vill minska exponeringen mot USA/USD framöver. Har själv ett litet innehav i Fairfax som eventuellt ska avvecklas. Funderar på att titta på någon vettig indexprodukt/reit med inriktning på Kanada i stället men har i skrivande stund ingen konkret idé om vilken/vilka. Stavros

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Stavros

      Jag har också fått ett positivt intryck av Kanada. I bloggosfären verkar det just nu som att det är bara att köpa ett bolag som JNJ så är det fixat och klart. JNJ är inte billiga fast det är dom aldrig. Här finns en bolagsrisk. Till det kommer valutarisken. Tänker man sig att man äger 100 JNJ blir utdelningen 100*0,80*8,50. Faller dollarkursen till 6,50 blir utdelningen något annat. Det finns två saker som kan gå fel här. När jag köpte en mindre post i Boston Pizza var det för att få en exponering mot Kanada, och den kanadensiska dollarn.

      Ha det bäst

      Lars

      Radera
    2. Kul att läsa/höra. Borde väl rimligen finnas någon ETF exponerad mot Kanada? Dock är väl index till stor del råvaror vilket kanske inte är önskvärt?

      Jag är nöjd med mina Kanadensare:

      Boston Pizza
      Keg
      NWH (REIT sjukhus)
      Dream Global (REIT kontor)
      RNW (se ovan)

      Fina direktavkastningar och månadsutdelning :-)

      Radera
    3. JNJ är ju onekligen ett kvalitetsbolag och på tok för stort för att några bloggares skriverier ska lämna några avtryck i kursen, och det är ju bra. Jag har dock avvecklat mitt eget innehav utifrån att det inte längre fyllde den funktion det gjorde när jag en gång köpte in mig.

      Jag är helt övertygad om att det borde gå hitta någon vettig etf och ett visst mått av råvaror är helt ok (även om jag gärna hoppar över oljesand).

      Är tacksam för tipset på "Reitarna" och ska titta närmare på dom, men jag börjar nog med någon bredare etf.//Stavros

      Radera
    4. Med risk för att bli tjatig hade Vanguad bland annat en ETF kopplad till FTSE Canada All Cap Index (VCN), och det innehåller mycket finans och råvaror.//Stavros

      Radera
  5. Tror inte det är en dum investering men två saker kan vara värda att kolla lite extra på.

    1. Skuldsättningen (jfr Kinder Morgan)

    2. Relationen till "moderbolaget" Transalta. Om jag förstår rätt kommer viss tillväxt därifrån, att de ger vissa "projekt" till Transalta renewables. Dvs kan vara bra att man tror på moderbolaget också eftersom de möjligen drabbas av om moderbolaget skulle hamna i problem.

    Inte påläst, men kolla gärna vidare på stockchase för fler tankar om punkt 2. Bara ett tips och troligen ingen fara på taket alls!

    SvaraRadera
  6. Tack för bra synpunkter Gustav, får kika lite extra på dessa detaljer.

    SvaraRadera
  7. Tack för en bra blogg. Fortis kan vara ett alternativ om man vill öka exponeringen mot Kanadensiska energisektorn. Fortis har höjt utdelningen 42 år på raken och har en yield på ca 3,5%. Utdelningsandelen ligger på 69%. Fortis är en typisk tråkig aktie som ändå gör förvärv och expanderar in på nya marknader. Aktien är inte billig men kan ändå vara värd en titt.

    Mvh

    Calle

    SvaraRadera
  8. När vi pratar Kanadensiska aktier så måste jag slå ett slag för Kanadas kanske bästa bolag, Canadian National Railway. Ett bolag som många verkar ha missat. Säkert pga deras låga direktavkastning på för tillfället +-1,8%, men företaget växer utdelningen snabbt och sitter med en väldigt stor vallgrav i form av sitt järnvägsnät som är i princip omöjligt att kopiera/bygga nytt.
    Detta är en riktigt tråkaktie men det är precis vad jag letar efter eftersom jag investerar på långsikt (+20år) och för att jag gillar att sova gott om natten.

    Mvh Henrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips! Den skulle passa fint i pensionsportföljen...

      Radera
    2. Skrev några rader om dem för ett tag sedan (nästan preskriberat) och de verkade väldigt stabila då, skulle troligen säga samma sak nu, kika här: http://gustavsaktieblogg.blogspot.se/2013/06/tre-jarnvagsbolag-att-fundera-pa.html

      Det man kanske ska se upp för är om det är mycket koltransporter (fasas ut?) men så var inte fallet då och förhoppningsvis inte nu.

      Radera
    3. Ja det är en aktie som jag har tittat på länge men inte kommit till skott med. Det känns dock som om tåget (!) har gått litet grann där eftersom kursen har rusat iväg och att Bill Gates är en av de nya stora ägarna i bolaget.

      Radera
    4. Tack för länken Gustav!

      Gissar att värderingen är hög om det är kvalitet rakt igenom, får nog kika i lång och ro på caset, tack kommentar Rullstolsinvesteraren!

      Radera
    5. Har du kikat på Crius energy trust?Kanske skulle passa in i din globala utd portf?Har själv ca 1% av portf i den...inte mycket men sitter med 86 innehav.Tackar för inspirerande blog.

      Radera
    6. http://www.criusenergytrust.ca/for-investors/why-invest-in-crius/default.aspx

      Radera
    7. Den ska jag kika på, tack för tips!

      Radera