2016-08-11

Keg Royalties Income Fund - saken är biff!?

Ett av familjens senare innehav är kanadensiska månadsutdelaren Keg Royalties Income Fund.

Jag ser aktien som ett komplement till Boston Pizza Royalties Income Fund i enlighet med mitt "korg-tänk".

Glädjande var att läsa igår att de höjer utdelningen för andra gången för detta år och denna gång med 2%.

Kombinationen bra direktavkastning, utdelningstillväxt samt månadsutdelning är som en "våt dröm" för en utdelningsinvesterare och Keg uppfyller alla dessa punkter för närvarande.

Q2-Rapporten påvisar en liten tillväxt trots att det har varit lite allmänt skakigt i Kanada under perioden bland annat.

Kursen har utvecklats starkt sen våra köp (med all rätt) och antal ägare hos Avanza har gått från 2 (jag och Valient?) till 44 när detta inlägg skrivs.

bildkälla: Avanza

Direktavkastningen blir 5,5% på kurs runt 20 CAD och man kan väl hoppas att tillväxten fortsätter även om jag gissar att det blir i måttlig takt.

Ett bra defensivt alternativ och kanske roligare än McDonalds?

*Brasklapp****************************************
* Familjen Thelenius ligger lång i KEG.UN        *
**************************************************


4 kommentarer:

  1. Grattis och det ser både stabilt och gott ut (kollade in menyn). Blir lockad att köpa men enda anledningen till att avstå är att jag har svårt att se starka konkurrensfördelar, särskilt när det är en royalty som du får, att du inte äger själva moderbolaget, och det är en konkurrensutsatt bransch. Men man kan med fog anse det defensivt nog ändå. Stabil månadsutdelare för de allra flestas smak, förutom för vegetarianer :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar!

      Ja konkurrens finns det gott om, minns hur många olika restaurang-kedjor det fanns under en USA-resa för nära 20 år sedan och jag gissar att det tillkommit några.

      Keg verkar ha ett beprövat koncept och kanske ligger väl positionerade nu när konjunkturen verkar ta sig i USA och kanske så sakteliga i Kanada.

      Radera
    2. Boston Pizza... sannolikheten att "online pizza" börsnoteras inom snar framtid känns inte längre allt för långt bort... eller vad tror du om det? Eller funkar det bara "over there" ? Tack för en super bra blogg!

      Radera
    3. Tack för feedback!

      BP är en sportbarskedja likt O'Learys vad jag förstår så "online-pizza" är nog att betrakta som annan nisch även om pizza lär vara en gemensam nämnare. Oavsett vore det en trevlig IPO tror jag - vi får se vad som händer.

      Radera