2016-06-11

Veckan som gått: 2016-23

Svenska börsen avslutade veckan lite surt men jag kan konstatera att de flesta av familjens portföljer stod emot väl då USD/SEK förstärktes under fredagen.

Med risk för att vara tjatig så lyfter jag fram min High Yield-portfölj som noterade ytterligare ATH i veckan.

bildkälla: Avanza

Denna allokeringsstrategi tycks vara väl rustad för fortsatt lågt ränteläge och mitt huvudscenario är att vi har fortsatt sådant. Tyska tioåringen var och nosade på nollan i veckan, galet?

Med facit i hand hade man önskat att detta var familjens huvudportfölj men alltid lätt att "backtrejda"...

---

En av börsvärldens mest produktive personer Gottodix har en videoserie "3 snabba" som jag kan rekommendera, smakprov nedan:


---

Vill tacka för visat (stort) intresse för tisdagens inlägg om målsparande för barn där min dotter hade huvudrollen med sin visualiseringskonst.

En mycket intressant Twitter-tråd i veckan handlade om hur man får fler tjejer intresserade av aktiesparande och jag hoppas att min dotter får en bra grund till framtida aktiesparande via vårt Månadens aktie där hon själv i viss mån får välja aktier att spara i.

---

Gjorde två IPO-spekulationer (teckna/sälj) i veckan med en blygsam men ändock en vinst. Kvarstår ansökan om AcadeMedia men lär bli blygsam tilldelning om någon alls, eller vad tror ni?

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Vill börja med att tacka för en bra blogg!
    Alltid intressant att läsa hur andra som är intresserade av börsen handlar och tänker.
    Tyckte inlägget om ifånen och din dotter var mycket bra, ni verkar ha en väldigt sund och bra inställning samt uppfostrande av era barn, något jag själv strävar efter..Lättare sagt än gjort.

    Har också tecknat för AcadeMedia..blir intressant med "sosserabbaten" ;)

    Må väl!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för feedback och lycka till med IPO:n!

      Radera