2016-04-23

Veckan som gått: 2016-16

Vecka sexton ska snart läggas till handlingarna och det är dags för en kortare sammanfattning.

Att spekulera kortsiktigt i IPO:s har sina risker och i veckan åkte min dedikerade portfölj för ändamålet på en liten smäll, då Simris Alg inte togs emot väl på sin första börsdag. Total förlust blev ca 6% men som tur är inte så mycket i absolut belopp då portföljen är relativt liten. Totalt ligger den rejält på plus fortfarande men man har fått sig en nyttig läxa tror jag (att inte hoppa på alla IPO:s som får positiv uppmärksamhet).

En nyemission jag tror på och har ansökt om teckning i, är Oscar Properties Preferensaktie serie B. 7% avkastning till något lägre risk än normalt för en preff passar fint i portfölj Bil2020 som för övrigt är den som går bäst inom familjen Thelenius för närvarande.

bildkälla: Avanza

Det unika med den nya preffen från Oscar är att man kan välja själv att lösa in till en fastställd nivå vilket borde begränsa nedsidan på kursen. Således 7% avkastning mot risken för konkurs vilket känns som bra risk/reward i dagsläget.

bildkälla: Avanza

Bilportföljen blir mer och mer diversifierad gällande antal aktier även om vikten mot fastigheter är stor och kommer att öka om jag får tilldelning i Oscar.

---

Flexpension tycks skjutas på framtiden och jag lanserade en alternativ lösning i torsdags som jag som vanligt inte fått någon respons på från Unionens håll. De kanske har som policy att inte bemöta medlemmar eller andra via sociala medier, vad vet jag? Jag kan tycka att år 2016 så är det ett prisvärt och modernt alternativ att ha dialog och meningsutbyte via Twitter exempelvis.

Argumentet för att andra avtalsområden har Flexpension förstår jag men det gör det inte till en bra lösning per automatik. Jag hävdar fortfarande att den nuvarande utformningen av Flexpension missgynnar de med inkomst under brytpunkten och att man borde hitta en alternativ lösning på det hela.

---

Rapporterna för Q1 trillar in och de har varit sådär får några av innehaven. Är man långsiktig är det bra då kurserna sjunker vilket gynnar månadssparandet. Så länge utdelningarna är uthålliga fortfarande sover jag gott om natten.

Bland annat Microsoft kom in under förväntan och jag passade på att öka då den backade rejält. Den är en av mina favoriter inom kategorin Dividend Growth och passar bra med en relativt hög andel i en global utdelningsportfölj tycker jag.


bildkälla: Shareville

Ovan ser ni de största innehaven och favoriten bland High Yield är allas vår SAS preferensaktie där jag var tidigt på bollen.

Vilka är era favoriter inom kategorierna Dividend Growth respektive High Yield?





12 kommentarer:

  1. SASpreff och JnJ är nog mina favoriter just nu. Letar runt efter en till inom energi och funderar på NextEra Energy eller helt enkelt fortum. Å så börjar Game of Thrones, det frigör inte direkt mer tid :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. JnJ är stabilt och också en favorit. GoT har jag ingen panik kring, brukar se den via SVT ett år efter alla andra :-)

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Schysst utveckling på bilportföljen! Har du en tidsbegränsning på den, dvs du köper för vad portföljen är värd, eller har du en viss summa du ska nå och köper något när det händer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Månadsspara 1000 i månaden vilket motsvarar värdeminskningen ungefär. Spartiden beräknar jag till 4-5 år.

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Hur gör du med utdelningen från SAS-preffen nu när den är "dyr" och ligger över lösenkursen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själva utdelningen återinvesterar jag i andra High Yields så länge SAS pref är dyr.

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Du tror inte facken ser en möjlighet för dem själva att tjäna extra pengar genom flexpension?

    Håller dock med dig i kritiken mot det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Facken tjänar inga pengar på flexpension, frågan handlar nog mer om prestige tror jag. Vem vill inte ha mer i pension? Jag är inte övertygad om att tjänstepension är optimalt utformad då den minskar allmänna pensionen upp till brytpunkten. Osäkerheten om framtida skattesats gnager utöver detta...

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Tänkte på möjlig del av förvaltningskostnaden.

      Radera
    3. Collectum tar 1% sv inbetald premie men jag tror inte de ger någon form av återbäring till Unionen eller andra. Någon kick-back på fondavgifterna tror jag knappast det blir heller då avgifterna är pressade. Har svårt att se att Unionen som förbund skulle kunna profitera på flexpension.

      Radera
  5. Har en fråga ang Oscar Properties pref B:

    Har läst i prospektet att, som du skriver, att man kan begära inlösen av preffen till kursen 500. Alltså samma som teckningskursen.
    Men det står även att det är upp till styrelsen att bevilja ens begäran om inlösen.
    Jag tolkar det som att man inte är garanterad en inlösen. Hur ser du på det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra fundering och kommentar!

      Vidare så finns det villkor kopplat till obligationsägare som kan ställa till det för preferensaktieägarna (likt det som finns för Akelius).

      Om Oscar hamnar i nöd avseende balansräkningen så ligger preferensaktierna (som vanligt) risigt till om det riskerar sluta i konkurs. Inlösenvillkoret kommer inte att spela någon roll i det fallet.

      Om tillräckligt med medel finns för inlösen så lär nog knappast styrelsen neka densamme gissar jag.

      Så givet att Oscars finanser är fortsatt stabila så borde inlösenvillkoren sätta en kursbotten på runt 500 kan jag tycka men det återstår att se.

      Jag tecknar en liten post iaf, tror det blir liten tilldelning oavsett.

      Radera