2016-03-03

Small cap - back on track?

Familjens minsta portfölj sett till pengavärde är min småbolagsportfölj:

z2036 Small cap


Den består av 14 innehav och i år har den haft det tufft inledningsvis precis som många andra aktier av det mindre slaget. Dock har den klarat sig hyggligt mätt sen starten i början på augusti 2015.

Man kan se portföljen lite som en rekryteringsbas för pensionsportföljen där jag även har vissa mindre bolag som känns bra på lång sikt.

Portföljen kan även ha aktier av typen "förhoppning" eller möjlighet till kortsiktig värdestegring. Kan redan nu även avslöja att många innehav är ett resultat av att jag tar rygg på någon annan via Shareville, Twitter eller bloggare för att sedan utvärdera/läsa på vidare.

Vi kör en snabb genomgång av innehaven och mina tankar kring dessa:

  1. Amasten Holding - Handlas fortfarande till stor rabatt mot eget kapital och får ligga kvar tills vidare, tycker att den borde uppvärderas förr eller senare.
  2. Arctic Paper - Köpt på impuls via Twitter då den tycktes vara lågt värderad, får ligga kvar även om jag är dåligt påläst.
  3. Beijer Ref - Långsiktigt innehav i ett stabilt bolag.
  4. Firefly - Långsiktigt innehav i ett spännande och stabilt växande bolag.
  5. G5 Entertainment - Exponering mot spelsektorn men är dåligt påläst.
  6. GWS Production - Förhoppningsbolag som kan bli stort om alla pusselbitar faller på plats. Har redan tagit hem en vinst och resterande del får ligga kvar och förhoppningsvis kommer fler kurslyft.
  7. Mr Green & Co - Tagit rygg på min kompis Deval. Känns lågt värderad jmf med peers och listflytt kanske får fart på aktien.
  8. Nolato - Stabilt långsiktigt innehav.
  9. Opus Group - Instabilt långsiktigt innehav. Sämsta innehav resultatmässigt men tror på uppsida från dessa kursnivåer iaf.
  10. Qliro Group - Kortsiktigt innehav på spekulation om uppvärdering efter omstrukturering.
  11. Scandi Standard - Långsiktigt innehav, tror på bra trend för kycklingkonsumtion.
  12. Unlimited Travel Group - Långsiktigt innehav, kassaflödesmaskin.
  13. Zalaris - För utvärdering. Tråkig rapport senast. Sist in - först ut?
  14. eWork Scandinavia - Långsiktigt innehav.
Som sagt en blandning av "egenfunna" aktier och ryggföljande. I takt med att portföljen växer så lär mitt engagemang öka och kanske blir den mer koncentrerad.

Betydligt roligare och mer lärorikt än "paper trades" är jag övertygad om.

Vilken aktie är din favorit bland mindre bolag?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar