2016-01-31

Nordea STRIKT - smart beta(lt)?

*Brasklapp*********************************************
* Detta inlägg är INTE sponsrat och bilder och listor *
* publiceras med Nordeas godkännande                  *
*******************************************************

Hittade på Nordnets sajt häromveckan några nya produkter som fångade mitt intresse.


"SmartBeta-indexen är framtagna av Nordea och Nasdaq och är lite annorlunda, lite smartare, än vanliga index. Det ena indexet består av aktier som befinner sig i ett positivt momentum och det andra av högutdelande aktier som befinner sig i ett positivt momentum."
Säga vad man vill om storbanker men Nordea har faktiskt tagit fram lite innovativa börshandlade produkter de senaste åren så som Räntebevis och Blanka exempelvis. Vanligtvis är dessa inget för mig som utdelningsinvesterare men Räntebevis skulle jag kunna tänka mig då dessa ger kupong varje kvartal och de kan handlas courtagefritt via Avanza.

Nåväl, vad är då smart beta?

Som jag förstått det så är det vanligtvis en förvaltare som skapar ett eget "smart" index som den sedan följer passivt. Exempel på index kan vara bolagen på OMXS30 fast med lika vikt istället för efter vikt baserat på börsvärde.

Nordea har i dessa produkter skapat två stycken index enligt strategin Momentum som de sedan följer  "strikt". Indexen omallokeras varje kvartal med de 30 bästa aktierna på Stockholmsbörsen av de 120 mest likvida enligt vald strategi och utifrån de senaste 12 månadernas resultat.

Vad är det då för index?
Nasdaq Nordea SmartBeta Momentum Sweden TR Index
Detta index går efter Momentum och efter förfrågan så har jag fått tag på vilka aktier som ingår i detta index och dessa är:
AAK AB
Anoto Group AB
Avanza Bank Holding AB
Betsson AB
Bilia AB
BioGaia AB
Byggmax Group AB
Granges AB
Industrial & Financial Systems
Intrum Justitia AB
Inwido AB
Karo Bio AB
Kungsleden AB
Mycronic AB
NetEnt AB
Nobia AB
Nolato AB
SAS AB
Sensys Gatso Group AB
Unibet Group PLC
Autoliv Inc
Fastighets AB Balder
BillerudKorsnas AB
Fabege AB
Fingerprint Cards AB
Hemfosa Fastigheter AB
Investment AB Latour
Precise Biometrics AB
Svenska Cellulosa AB SCA
Swedish Orphan Biovitrum AB

En intressant samling onekligen och många aktier som jag knappt skulle våga ha i portföljen.

Nasdaq Nordea SmartBeta Dividend Momentum TR Index

Här har vi Momentum-aktier men med inrikting mot utdelning.
AF AB
Betsson AB
Bilia AB
Byggmax Group AB
Dios Fastigheter AB
Bulten AB
Klovern AB
Nolato AB
Sweco AB
Unibet Group PLC
Wihlborgs Fastigheter AB
Atlas Copco AB
Axfood AB
Castellum AB
Hennes & Mauritz AB
Holmen AB
Industrivarden AB
Investor AB
Investment AB Kinnevik
Loomis AB
Mekonomen AB
Modern Times Group MTG AB
NCC AB
Peab AB
Securitas AB
Skanska AB
Stora Enso OYJ
Swedish Match AB
Trelleborg AB
Volvo AB
Den här listan är jag mer bekväm med utdelningsorienterad som man är.

Backtesting?

Ja tittar man på kurvorna ovan så tycks strategin spöa OMSX30 TR i alla fall men... 

Vad kostar det?
Courtage
Efter lite efterforskning på Twitter så tycks certifikatet handlas courtagefritt via Nordnet supermarket från poster på 1000 kronor och hos Avanza tror jag den kostar från 19 kr om man har mini.
Avgift
Förvaltningsavgiften är 0,95% vilket jag kan tycka är i högsta laget men det kanske det kan vara värt ändå beroende på hur långsiktig man är i sin placering.
Spread
Relativt stor spread på ca 1% vad jag kan se under en intradag vilket gör att instrumentet kanske inte lämpar sig för trading.
Slutsats?

Jag är inte så påläst om strategin Momentum men jag gissar att den passar bättre i Bull-market än i Bear vilket man kan ana i kurvorna ovan. Så är det läge att gå in i en sån här placering nu?
En kortsiktig trade skulle kunna vara att spekulera i utdelningsvarianten nu innan utdelningssäsongen drar igång men i nuvarande börsklimat så kanske det är tveksamt.
Sammanfattningsvis så avvaktar jag detta instrument för nu men tycker att det är kul att det dyker upp lite olika alternativ.

En tanke jag fick när jag läste om dessa produkter är att de här skulle passa trendföljande investerare som Kavastu (vilket även nämndes i veckans Fill or Kill-podd).
Vad tror ni, funkar Momentum över tid och skulle ni kunna tänka er STRIKT?

2 kommentarer:

  1. Bra inlägg, momentum är en mycket väldokumenterad effekt på marknaden och finns mycket forskning om det. Skrev lite om det innan jul på min blogg och kan tipsa om lite länkar. I stort sett så kan simpel momentum som den de applicerar ovan vara mindre effektiv, men det finns också andra sätt att applicera momentum. Tips är också ETF:erna MTUM, QMOM och IMOM som investerar i momentumaktier i USA och resten av världen. I QMOM finns bland annat Activision Blizzard och i IMOM Betsson :) Tror momentum kan vara bra att vara investerad mot i bull, men tror man ska vara försiktig nu när det gått så bra senaste två åren.

    Mitt inlägg med kritik mot momentum:
    http://www.tradevenue.se/Investerarfysikern/b%C3%B6rjar-momentumeffekten-i-aktier-f%C3%B6rsvinna

    Skapade en bevakningsportfölj som är mer koncentrerad än STRIKT:
    https://docs.google.com/spreadsheets/d/15b21rCH_QQHp8RFXNUZuOHPOUSbJ9VKDYJzW4l1ejmw/edit?usp=sharing

    Andra läsvärda amerikanska länkar om smart beta och momentum:
    http://www.philosophicaleconomics.com/2015/12/momentum/
    http://investorfieldguide.com/zirp-and-the-factors-that-launched-1000-etfs/
    http://blog.alphaarchitect.com/2015/12/01/quantitative-momentum-investing-philosophy/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar, länkar och feedback!

      Extra värdefullt från någon som har svart bälte i disciplinen :-)

      Radera