2015-12-06

Olika preferens för preferensaktier?

I en del sammanhang så buntas preferensaktier ihop som en homogen grupp och slutsatser kring egenskaper tillskrivs gruppen vilket enligt mig kan bli väldigt missvisande i enskilda fall.

Varje preferensaktie har sina egenskaper och villkor och måste bedömas individuellt precis som aktier och andra liknande komplexa värdeinstrument.

Vi tar och jämför två populära preferensaktier och ser om de skiljer sig åt.

Akelius vs. SAS

De flesta anser nog att Akelius är bland de bättre utav alla de svensknoterade preferensaktierna men hur ser det ut hittills i år om man tittar på värdeutvecklingen?


Tittar man på grafen för i år så är det utklassning till fördel för SAS sett till kursutveckling och tar man hänsyn till utdelningar så växer avståndet än mer då SAS haft direktavkastning på 10-12% under perioden.

Orättvis jämförelse säger ni då SAS har betydligt högre bolagsrisk (inställda utdelningar) än Akelius?

Tror vi behöver gräva djupare här.

Vilka egenskaper hos en preferensaktie ska man då titta på?

Här kommer min personliga lista och den går säkert att komplettera, skriv gärna en kommentar om du tycker något saknas.

Direktavkastning
Man köper preferensaktier för höga utdelningar och direktavkastningen är väl det första man tittar på. Den bör vara högre än för stamaktier tycker jag. Vissa preferensaktier har i villkoren att utdelningen höjs successivt efter en tid vilket är en stor fördel i min bok.

Akelius delar ut 20 kr årligen tills vidare utan höjningar. Med nuvarande kurs direktavkastar Akelius 6,7%.

SAS delar ut 50 kr årligen och efter 2019 ökas den med 5 kr/år till och med 75 totalt. SAS direktavkastar 9,84% då kursen ligger på 508 för närvarande.

Inlösen
Vilka villkor finns för inlösen? Kursnivåer och datum gäller det att ha koll på. Vissa preferensaktier är "eviga", dvs det är väldigt låg sannolikhet för inlösen vilket jag inte gillar.

Akelius har inlösen på 375, 345 respektive 330 (efter 10 år från emissionstillfället).

SAS har inlösen på 600 och den sjunker till 525 efter 2019.

Korrelation med riskfria räntan
En siffra jag har hört är att riskfyllda placeringar som preferensaktier ska avkasta minst ca 6% över riskfria räntan. Detta innebär i teorin att kursen påverkas mer vid förändringar av riskfria räntan om direktavkastningen är i den lägre skalan allt annat lika.

Exempel 1 - Preferensaktie med 6% riskpremie

Riskfria räntanRiskpremieDirektavkastningKurs
0.50%6.00%6.50%100.00
1.00%6.00%7.00%92.86-7.14%
1.50%6.00%7.50%86.67-13.33%
2.00%6.00%8.00%81.25-18.75%
2.50%6.00%8.50%76.47-23.53%

Exempel 2 - Preferensaktie med 10% riskpremie

Riskfria räntanRiskpremieDirektavkastningKurs
0.50%10.00%10.50%100.00
1.00%10.00%11.00%95.45-4.55%
1.50%10.00%11.50%91.30-8.70%
2.00%10.00%12.00%87.50-12.50%
2.50%10.00%12.50%84.00-16.00%

Enligt beräkningar ovan så tar kursen mer stryk vid räntehöjningar om riskpremien är lägre och sett till totalavkastning så blir det än sämre jämfört mot en preferensaktie med hög riskpremie och direktavkastning.

Akelius är nära exempel 1 och SAS exempel 2.

Korrelation med börsen
Sjunker börsen generellt så närmar sig stamaktier med bra direktavkastning vissa preferensaktiers motsvarighet vilket sannolikt också pressar kurserna på de sistnämnda. Ju mindre skillnad i procentenheter mellan stamaktier och preferensaktier medför större kursrörelser enligt liknande beräkningsmodell som i exemplet ovan.

På nivån runt 6-7% direktavkastning hittar vi Ratos, Nordea, Telia, Fortum och Tele2 bland andra som jämförelse.

Tittar vi på kursgrafen ovan så tycks Akelius korrelera till viss del med börsutvecklingen men SAS lever sitt eget liv, sannolikt stärkt av minskad risk för konkurs.

Konkursrisk
Ett värsta scenario för en preferensaktie är inställda utdelningar och slutligen konkurs då hela investeringen sannolikt går förlorad. Att beräkna konkursrisk på kort sikt är betydligt enklare än på längre sikt då det blir svårare att bedöma framtida kassaflöden beroende på omvärldsfaktorer och dylikt.

Ska erkänna att jag inte har full koll på Akelius kassaflöde och soliditet men min känsla är att de är ganska aggressiva med förvärv men jag gissar att det ska till en totalkollaps på den internationella fastighetsmarknaden för att utdelningarna ska hotas.

Här är anledningen till att SAS handlas med högre riskpremie. Flygindustrin är under press och konkurrensen stenhård. SAS har inte gått med vinst i närtid men det ser lite ljusare ut på den fronten för i år. I närtid tror jag risken för konkurs är begränsad men på sikt så kan nog vad som helst hända.

Slutsats?
Om Akelius kreditvärdighet är kassaskåpssäker så skulle det kunna vara bra risk/reward på nuvarande kursnivåer men jag avstår då jag håller för sannolikt att kursen kommer att ta stryk vid framtida räntehöjningar och/eller börsfall. En nackdel med Akelius är att de emitterar nya preferensaktier ibland utan förvarning och marknaden tycks vara "mättad" för närvarande. Att sannolikheten för inlösen är låg känns inte heller attraktivt för min del.

SAS känns fortsatt attraktiv på kort sikt och borde klara börsfall och räntehöjningar något bättre än Akelius allt annat lika. Det finns betydligt större incitament för inlösen från SAS sida vilket borde fungera som stöd i någon mening. En fördel med den höga direktavkastningen är att den totala risken minskar lite mer för varje utdelning då man säkrar avkastning i en snabbare takt jämfört med Akelius.

Vilken väljer ni?

*Brasklapp*******************************************
*Familjen Thelenius ligger lång i SAS Preferensaktie*
*****************************************************

21 kommentarer:

  1. I tron att SAS pref skulle dippa lite efter senaste utdelningen, så sålde jag dessa då jag betraktade SAS pref som något mer riskfylld än Akelius. Jag skulle nog gjort precis tvärtom, med facit i hand. Önskade SAS kom ner under 500 igen för att plocka in de i portföljen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går inte att komma ifrån att det är större bolagsrisk i SAS än i Akelius totalt sett men i närtid så känns SAS relativt stabil kan jag tycka.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Äger båda men om jag skulle öka i någon så är det SAS. Tror fallhöjden ändå är relativt begränsad. Om vi skulle få en 50% sättning på marknaden så tror jag ändå inte vi kommer få se några 15-20% direkavkastning hos SAS. I och med den höga Yielden finns en inbyggd kudde. Men en Yield på 5-6% hos Akelius kommer inte hålla emot tror jag då man plötsligt kan köpa Industrivärden, HM, SHB osv osv för direktavkasningar på 4-6%. Bra inlägg!

    SvaraRadera
  3. Tycker att du missar att SAS preffen började kring 537kr och sjönk ner till 388 kr.
    Så var man med från början har man inte gjort lika bra affär som om man köpte lite senare, hör av en del som varit med från början som är lite bitter..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar och bra påpekande!

      Jag minns att jag inte var så sugen själv vid 400-nivån då bolagets framtid kändes mer oviss. Det var när det såg ut att gå åt rätt håll som caset fick bra r/r i och med den höga direktavkastningen.

      De som varit med på hela resan ligger plus totalt sett iaf, speciellt om de återinvsterat.

      Radera
  4. Jag tror att man lurar sig själv om man stirrar för mycket på bolagsriskerna. Risken för konkurs bör alltid vara obefintlig när man investerar i preferensaktier och i det här fallet verkar en halv procentenhet i ökad ränta kosta över en årsavkastning i Akelius och mindre än en halv årsavkastning i SAS.

    Så om vi antar att båda preferensaktierna har en acceptabelt låg risk för konkurs, då känns det som att Akelius faktiskt är en mycket mer riskfylld preferensaktie eftersom vi förr eller senare på få se högre räntor och då ryker en hel del avkastning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för bra kommentar!

      Gällande korrelationen med räntan tror jag det spelar stor roll om det föreligger sannolikhet för inlösen eller inte.

      Radera
  5. Hej Stefan!
    Jättefina exempel ovan, det är bara det att det är en sak som jag inte förstår.

    Om kursen var 100 och det riskfria räntan var 0,50%, sedan stiger räntan till 1,00%. Hur får du då fram att kursen då ska stå i 92.86 kr?

    Frågan gäller exempel 1 (Akelius).

    /William, 14 år

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om marknaden "kräver" 6%-enheter över riskfri ränta i direktavkastning så sjunker kursen i händelse av stigande riskfri ränta för att justera för detta.

      Kursen som redovisas är vad som motsvarar teoretisk direktavkastning enligt ovan, hoppas du förstod.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Hej!
      Tack, nu förstår jag mer, men vad jag i grund och botten är ute efter är "formeln" bakom varför kursen står i 92.86 när räntan höjs. Hur kommer du fram till att kursen ska vara i just 92.86?
      /William

      Radera
    3. Här kommer "formeln":

      (Direktavkastning * Kurs) / Ny direktavkastning = Ny kurs ->

      0,065 * 100 / 0,07 = 92,86

      Radera
    4. Hej, tack så mycket för "formeln"! :-)
      Nu när jag ser den är det ju självklart att det är så man gör, fast det är ju lätt och säga efteråt ;-).

      Tack så mycket!

      Tack!

      Radera
  6. Hej Stefan!
    Läser din och andras kommentarer och dina svar/repliker på dessa. Jag börjar bli intresserad av Akelius Pref. Du och andra beskriver problematiken med att när räntan höjs så minskar kursen på pref. Men är det inte ett kortsiktigt synsätt att oroa sig för kursen då kursen idag redan är en bra bit under inlösenkurserna framöver. Om man köper preffen idag så blir direktavkastningen 7% och framöver samt att det vid en inlösen så blir det till en kurs över mitt inköpspris(säg 287 kr om jag köper idag). Jag tänker inte sälja förrän inlösentidpunkt.
    Eller tänker jag fel.. finns det risk att inlösenpriset sjunker under 300 kr någon gång i framtiden?

    Tacksam för respons, tack!

    Med vänlig hälsning
    Henrik, Malmö

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för kommentar!

      I fallet Akelius är risken/chansen stor att det inte blir någon inlösen, speciellt om räntan stiger och så länge kursen är under inlösen så är incitamenten små för inlösen.

      För SAS däremot så ökar utdelningen framåt för varje år efter 2019 vilket gör att det blir dyrare och dyrare för SAS att inte lösa in preffarna.

      Radera
    2. Hej! Tack för responsen!
      Jag förstår att det finns en risk/chans med att det inte blir inlösen, Men då får jag "stå ut med" att få 7% i direktavkastning en lång tid framöver och det har jag inget emot! Om man valt/väljer SAS pref då är man mer spekulativt inriktad anser jag och vill göra kursvinst också. Jag ser utdelningen som
      det viktiga och är nöjd med att få 300 kr i inlösenpris.
      Vet du om det finns risk för att inlösenkursen i Akelius sänks?

      Mvh
      Henrik

      Radera
    3. Min poäng är att det inte är säkert att det blir någon inlösen alls och då är nivån för inlösenkurs närmast ointressant.

      I ett worst-case scenario så stiger räntan så pass att kursen sjunker ordentligt men det blir ändå billigare för bolaget att behålla prefferna än att ta nya lån och då blir din totalavkastning lidande och över tid kanske inte så konkurrenskraftig.

      Tack för bra synpunkter!

      Radera
  7. Hej!
    Tack för svar.
    Jag är långsiktig och "står ut med" att få 7% i direktavkastning i lång tid framöver :-) även om jag inte blir inlöst. 7% är väl bra?? Kanske inte om man som du äger och förespråkar Sas pref för då är man väl lite mer spekulativ och söker avkastning på ökat aktievärde också.
    Vet du om inlösenkursen i Akelius kan/får sänkas under 300 kr?

    Mvh
    Henrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. 7% DA är ok men inte fantastiskt på sikt (5+ år). Min poäng är att preffar passar bätte för kortare placeringshorisont och då känns de med 10% DA och sannolik inlösen mer attraktiva en exempelvis Akelius, Klövern och liknande.

      Sparar man på lång sikt så är stabila stamaktier med hög DA sannolikt bättre än preffar (inkl. SAS).

      I teorin kan villkoren för en preff ändras men sannolikt inte då instrumentet skulle dö för all framtid.

      Så i fallet Akelius lär inte inlösenkursen (330?) sänkas, om de skulle vilja lösa in preffen så lär de köpa över börsen så länge kursen är lägre än inlösen.

      Radera
  8. Mkt intressant om preffar. Är ju nu sen på bollen...2 år efter!
    Men ett par aspektet som jag tänker är:

    1. Jag har svårt att se...att räntan KAN höjas värst mycket!. Det skulle iså fall tippa över till en krasch!

    2. Man får ju även lägga till att stamaktier nu är högt värderade..så åtminstone jag väntar på en rejäl sättning innan jag köper stamaktier.

    Då framstår ju preffar som en bra start..dock inte för mer än 20% av portföljvärdet. Och flera olika preffar...minst 4..för riskspridningen.

    Fö ser jag Spiltan Högräntefond som en OK parkering medan man väntar på lägen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1. Räntan kan definitivt bli högre men mitt huvudscenario är relativt låga räntor.

      2. Det varierar, tycker det finns stamaktier med rimliga värderingar, se mina inlägg för #uppsittarkväll

      Preffar kan fungera som kassa absolut, min favorit är SAS-preffen.

      Tack för kommentar!

      Radera