2015-11-22

z2036 Strategisk allokering version 2.0 beta

För ungefär ett år sedan tog jag fram min första "version" av strategisk allokering.

I korthet bestod den av 100% aktier med en mix av olika stamaktier och preffar.

Ett år sedan och kanske lite klokare så är det dags för en ny version:


Fortfarande 100% aktier då jag tycker tillgångsslaget är det som är "renast" och med tydligast avgiftsstruktur.

Klassificeringen ovan är eget påfund så en förklaring är på sin plats.

High Yield
Värdepapper med hög utdelning men utsikterna till höjd nivå saknas eller är små. Då segmentet ofta har högre bolagsrisk så får man välja med omsorg och gärna ha många olika för minskad effekt vid negativ bolagshändelse.

exempel: SAS pref, Tobin pref, Saltängen, Delarka och Fortum

Denna kategori återfinns i de flesta av familjens portföljer då den minskar volatiliteten samt fyller på kassan regelbundet.

Small cap
Aktier i bolag upp till medelstorlek. Kan vara allt från förhoppningsbolag till etablerade men fortfarande små.

exempel: GWS, FireFly och UTG

Här har jag valt att ha en dedikerad portfölj för småbolag så att de får den uppmärksamhet och omsorg den förtjänar då bolag lätt drunknar i mina andra portföljer. Vissa bolag återfinns även i barnens portföljer.

Dividend growth
Aktier med hyfsad direktavkastning (>2,5%) och god sannolikhet för framtida utdelningshöjningar. Har bolaget god historik av höjningar så platsar man sannolikt i denna kategori.

exempel: 3M, J&J, P&G och Castellum

Största andelen i strategin och dominerande i familjens globala utdelningsportfölj.

Value growth
Aktier i bolag som växer och/eller har potential att göra det framöver samt har starkt varumärke och marknadsposition. Dessa bolag är ofta högt värderade men av en anledning.

exempel: Alphabet (Google), Amazon, Starbucks och Disney

Dessa aktier passar bra på lång sikt och återfinns i pensionsportföljerna (min respektive fruns).

---

En del aktier kanske har lite egenskaper som passar i flera utav kategorierna men man får ta det som utmärker mest. Exempelvis HM passar i både kategorin Dividend growth och Value growth och i många fall kanske kategorierna överlappar i fallet bolaget lämnar bra utdelning.

Jag har bryderier huruvida jag har för många aktier totalt sett då många pålästa förordar max 15 aktier i portföljen. Jag anser att i kategorin High yield och Dividend growth så är det fördel med många då jag tror det är färre parametrar man behöver bevaka och risken för att bolagshändelser slår hårt minskar med antalet aktier.

När det gäller kategorin Small cap och Value growth däremot så finns det nog en bra anledning till att ha ett begränsat antal då dessa aktier kräver lite mer bevakning och att man "hänger med" tror jag.

Fördelningen mellan kategorierna ovan är inte uppnådd än men tror den blir bra på sikt eller vad tror ni?



9 kommentarer:

  1. en av mina portföljer ser ganska lik ut dom detta, eller påminner iaf..

    Amazon
    Starbucks
    Atlas Copco
    Ework
    Cellavison
    Beijer Alma
    Berkshire
    Hufudstaden
    JnJ
    Novo Nordisk

    Gillar din sida skarpt!

    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommantar och feedback!

      Din portfölj ser mycket intressant ut, bra jobbat!

      Radera
  2. Spännande mix, känner igen mitt eget resonemang att kombinera olika sorts aktieinnehav och brottas just nu med Akelius pref som verkar ha parkerat vid 300 vilket är 10% under vad jag bedömde. De finns nog kvar i vår portfölj framöver men möjligen i något mindre omfattning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar!

      Akelius är på pappret en säker och bra preff men i praktiken tycks det finnas för många utgivna aktier varav pressad kurs. Att det sen kan emitteras nya utan förvarning gör nog några kronor extra på kursen.

      Jag väljer hellre "stabila 10-procentare" även om bolagsrisken är högre.

      Radera
  3. Skulle vara intressant att höra hur du investerar i PPM. Kanske har du skrivit om det tidigare men jag hittade inget sätt att söka på sidan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra fråga och tack för kommentar!

      Min PPM har jag överlåtit på min fru sen några år tillbaka men en liten skvätt har jag kvar att förvalta och det ser ut som följer:

      SPP Aktiefond Europa 10 %
      AP7 Räntefond 20 %
      AP7 Aktiefond 52 %
      Swedbank Robur Access Asien 18 %

      Kommer nog att byta räntefonden mot någon småbolagsfond samt kanske en nischfond.

      Min största portfölj är tjänstepensionen och den återfinns här

      Radera
  4. Väldigt intressant inlägg och mitt mål är att tänka lite mer strukturerat framöver likt ditt upplägg. Undrar dock om du har som krav attentat olag ska dela ut idag för att köpa detta? Tänker mest i stadiet value growth och small cap.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du menar om jag har krav på utdelning i segmentet value growth och small cap så är svaret nej även om det inte är någon nackdel om de delar ut. Tack för kommentar!

      Radera
    2. Oj vart lite fel där men du förstod vad jag menade!

      Radera