2015-11-21

Veckan som gått: 2015-47

Vintern är annalkande och det är dags för lite reflektioner över den gångna veckan.

Nya releasen av Sparkalkylator deluxe blev närmast succéartad med nytt ATH i antal sidvisningar på en dag, tusen tack för all hjälp med marknadsföringen via Twitter!

---

Första premien från mina återköp av äldre tjänstepensioner landade i veckan och flera är på gång.

---

Veckans bloggbidrag kommer från gänget bakom Aktiefokus som har många kloka tankar kring investeringsfilosofi.

Det kompromisslösa inlägget om privatleasing från Onkel Tom var befriande läsning tycker jag.

För er som likt jag gillar utdelningar så rekommenderar jag detta inlägg från Besser1.

---

Veckans portföljhändelser

Det är sällan jag säljer aktier men jag håller på att justera allokeringsstrategin för min Pensionsportfölj och därav passade jag på att skala ner lite i Pfizer och Ratos samt avyttra Nordea, OMXSB Utd samt flyttade UTG till Småbolagsportföljen istället med en liten spreadvinst.

Rapporterna var alla positiva tycker jag även om Firefly stack ut mest och tycker de går från klarhet till klarhet.

Småbolagsportföljen tuffar på och även om kurvan nedan är lite dopad av GWS så tror jag på mina tio innehav framöver.


---

Jag har anmält mig för teckning i Attendo och i Imint min IPO-portfölj, återstår att se om man får någon tilldelning. Syftet är ren spekulation från min sida då jag avser att sälja av ganska snabbt med sannolikt stor chans till liten vinst. Förvisso skulle jag kunna tänka mig att äga Attendo på sikt då deras affärsmodell borde hålla över tiden i och med åldrande befolkning.

---

Jag lyssnar på musik dagligen då jag sitter i ett öppet kontorslandskap på jobbet och det är ett sätt att skärma av ljud runt omkring. Min musiksmak är mycket bred från gammalt till nytt och i många olika genres.

Tyvärr finns inte alla artister på Spotify vilket jag tror artisterna förlorar på i förlängningen. Exempelvis The Beatles lyser med sin frånvaro och nya generationer lär missa deras bidrag till musikhistorien.

Som tur är finns det finfina covers så veckans låt är John Lennons klassiker från The White Album: Dear Prudence framförd av Siouxsie and the Banshees.

---

Statslåneräntan tickar upp och nästa vecka avgörs det för KF/ISK!


En slr på 0,7% innebär att 0,435 ska multipliceras med beräkningsunderlaget vilket är drygt 60% högre än dagens 0,27 - ser rubrikerna om skattesmäll framför mig i DI!

---

Något som gnager och som jag funderar mycket på är att jag förmodligen har för många olika aktier i mina portföljer. Tesen är att man inte ska ha fler än man läsa på och bevaka.

Denna artikel plus lite diskussioner på Twitter gjorde mig inte mindre fundersam.

Funderar vidare och fortsättning följer...

3 kommentarer:

  1. Attendo känns lite för dyrt, va?

    160m aktier, 50kr styck.
    Börsvärde 8000msek
    Vinst 267 msek
    P/e 29,9
    EV/E 39,8
    Räntetäckningsgrad ~2
    Soliditet 28,1%
    Rörelsemarginal 9,4%
    Avkastning EK 9,63%
    Avkastning TK 2,7%
    Räntebärande skulder 4800msek
    Goodwill/eget kapital 2,36

    Denna IPO är värd sin egentliga förkortning - "it's probably overpriced".

    Riktigt snuskigt dyrt och helt otroligt dålig avkastning på eget kapital med tanke på skuldsättningen. Kan marginalerna höjas så visst, inte längre snuskigt men fortfarande mäktigt dyrt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marknaden tycks värdera den högre än 50 om vi ser till öppningen iaf :-) (70 kr 9:23)

      Radera
  2. Du kan mycket väl ha rätt men min gissning är ändå överteckning, liten tilldelning och en positiv öppning. Men som med alla IPO så ska man nog inte ta i så att man spricker.

    Tack för kommentar!

    SvaraRadera