2015-10-30

Another bank bites the dust?

"Kan du skriva på några papper här?"

"Ska vi byta bank nu igen?" *suck*

"Nja, bara bolånet så du behöver inte byta kort eller koder"

"Hur mycket sparar vi?"

"Minst 4 punkter och 15 extra första året"

"Jaha, jag skriver väl under då"

En relativt vanlig scen från äktenskapet Thelenius de senaste åren.

Sen min jag gjorde slut med min storbank så har jag spritt banktjänster brett och vitt och drar mig inte för att komplettera eller byta om det finns bättre villkor någon annanstans.

För sparande så är Avanza och Nordnet de självklara valen men jag har även haft en del depåer och konton hos Skandiabanken då vi har fått lite rabatt på bolånet och de hade ganska bra villkor tills nätmäklarna introducerade minicourtage från 1 kr.

Då jag föredrar att olika tjänster hos olika banker så är en fristående bolånelösning önskvärd vilket få banker erbjuder andra än deras Private Banking-kunder möjligtvis.

SBAB tycks ha hittat tillbaka till kärnverksamheten igen då de erbjuder just fristående bolån till helt ok ränta och utan speciella krav på kringtjänster.

Så en snabb överslagsräkning, ett telefonsamtal, UC samt lite blankettifyllnad så har vi flyttat bolånet till SBAB från Skandiabanken och sparar några punkter. En del sparkapital frigörs som kommer att flytta till depåerna hos Nordnet och Avanza samt till SBAB:s sparkonto som ger 0,8% med fria uttag.


Tydligen får vi 15 extra punkter första året vilket ger lite sköna extra slantar att spara undan. Totalt landar vi på 1,21% vilket är en godkänd nivå för en fristående lösning tycker jag.

Man har läst lite reportage om att SEB ändrat sin utlåningsstrategi dramatiskt vilket än en gång visar på att man inte ska "gifta sig" med sin (stor)bank.

SBAB och Skandiabanken ska ha all heder åt att de erbjuder lån med förutsägbara villkor samt att de inte tar ut någon ränteskillnadsersättning för byte av lån med 3-månaders löptid.

Vi kommer att ha kvar Skandiabanken för några andra tjänster då de är bäst i klassen på kontohantering, kreditkort och livförsäkring samt har gratis Internetbank.

Återstår att se om SBAB:s prisstrategi håller över tiden, annars vet de vad som väntar...


2 kommentarer:

  1. Klokt att inte bara anförtro sig på till en bank. Tror tyvärr att många gör det på grund av tidsbrist, och det känns tryggt att ta alla bankärenden med sin kontakt hos storbanken. Själv har jag Placeringar och Sparande främst hos Nordnet, och annat hos en lokal sparbank. Fördelen med sparbank är att överskottet tillfaller kunderna och samhället där vi bor, och därför känns det ändå ganska bra. Men när det gäller aktier är Nordnet (och förmodligen Avanza) oslagbara! Slutligen tror jag liksom dig att det finns pengar att tjäna på att ha flera banker.
    Ha det gott!
    hwasp

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar!

      Lokala aspekter kan vara viktiga och många uppskattar personliga kontakter mycket vilka är svåra att mäta/värdera objektivt.

      Är man boende i Stockholm som jag spelar det nog lite mindre roll med lokal närvaro, speciellt för tjänster som inte kräver avancerad rådgivning, typ bolån.

      Radera