2015-06-30

Live Grekland

Tredje vistelsen i Grekland för i år (Samos denna gång), den andra som semester och man kan ju inte låta bli att följa nyhetsflödet/börsen trots att man är ledig.

Vad kan sägas mer om Grekland?

Jag tänkte bara ge en liten rapport här nerifrån för att balansera lite den bild som anges i svensk media.

Lite korta frågor och svar (från mina intryck/åsikter):

  • Är det kaos?
    • Nej - Grekerna är lika gästvänliga och mer serviceinriktande än någonsin, mycket bra nivå totalt sett
  • Funkar bankomaterna?
    • Vet ej säkert, såg en liten kö (4 pers) igår och den bankomaten tycktes fungera i alla fall
  • Cash is king?
    • Har alltid varit så på turistorter och det gäller väl mer än någonsin nu, använder nästan uteslutande kontanter utomlands då man inte vill lämna från sig kortet på mindre ställen.
Jag gillar Grekland och Greker, de jag känner är mycket varma och gästvänliga och de platser jag varit på har varit (Kreta, Skiathos, Athen och Samos) har varit fantastiska på många sätt.

Jag kan givetvis inte avgöra hur det ser ut överallt i Grekland just nu eller kommande period men här på Samos är det lugnt, vackert och "som vanligt" i alla fall.

Om du/ni tvekar inför en Greklandssemester har jag en viss förståelse för med tanke på krigsrubrikerna hemifrån men jag hoppas ni har modet att resa i alla fall, med extra kontanter så borde det inte vara något problem kan jag tycka. Grekland och Grekerna är fantastiska tycker jag (exklusive det politiska) och det bästa sättet att stödja tycker jag är som turist.


"Plane-spotting" från hotellet, kan säga att transfern var kort :-)

--------

Fick en förfrågan från Avanza precis om hur jag gör nu under Greklandskrisen så jag passar på att flika in dessa i detta inlägg (jag har inget officiellt samarbete med Avanza och inga rabatter):

Hur påverkar greklandskrisen din portfölj?

Då jag har stor exponering mot aktier så tar den givetvis stryk kortsiktigt, något mindre än index än så länge.

Vilka aktier köper du?

Preferensaktier främst då jag tror på lägre räntor nu, köpt lite Ratos, ALM, Amasten bland andra.

Även högutdelare känns prisvärda som exempelvis Castellum.

Vilka aktier säljer du?

Inga, min strategi är hög utdelning och ser inte att krisen i Grekland påverkar dessa i närtid.

Hur gör ni?


2 kommentarer:

  1. Precis som du köper jag preffar. Akelius, ALM, K2A. Riktigt bra yield nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Räntesänkningen hjälper till tror jag, tack för kommentar!

      Radera