2015-06-03

Diversifiering 3.0

Att man bör diversifiera sina placeringar i olika aktier/tillgångsslag är nog självklart för de flesta och jag förespråkar även en viss diversifiering av sparformer.

Men bör man även diversifiera sina banktjänster?

Igår hade en storbank stora driftsströrningar med följd till att de flesta av bankens tjänster var obrukbara under en relativt lång tid. Detta kan hända alla banker, stora som små och bara det är en anledning till att ha flera banker enligt min mening.

Jag kanske tillhör en extrem undantagsgrupp men jag är kund i många banker/försäkringsbolag även om främsta skälet till det är att jag vill ha de tjänster/produkter som är mest prisvärda. På köpet får man riskspridning och en plattform där man kan nyttja olika tjänster som passar sammanhanget.


Visst, det kräver en del administration men i och med säkerhetslösningar som mobilt bank-id och tjänster som e-faktura så är den ändå rimlig tycker jag.

Man kan fundera på hur många bolag man behöver vara kund i för riskspridningen, kanske 2-3 st räcker gott och jag skulle inte tacka nej till konsolidering av vissa produkter, främst inom tjänstepension.

Nackdelar?

Kanske sämre möjlighet till rabatter samt större administration som sagt. Min erfarenhet är dock den att man inte får några fördelar som trogen kund över tiden men det kanske svänger framgent om tillräckligt många resonerar som jag.

Hur många banker/försäkringsbolag har ni?

8 kommentarer:

  1. Tala om trollen...fick precis genomgå en telefonundersökning om vad jag tyckte om min förra huvudbank

    SvaraRadera
  2. Pension, bank och försäkring, åtta stycken jag kommer på direkt, men pensionen är rörig och går inte att flytta ihop till något vettigt.

    Annars håller jag med dig att det finns väldigt lite att vinna på att vara trogen kund, utom möjligtvis vid banklån, och kanske inte ens då.

    Du har bara missat SEB av storbankerna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar!

      Anledningen till att SEB inte finns med är att där är jag faktiskt inte kund (vilket jag är hos de andra på bilden) än...har inte hittat någon tjänst där som lockat mig men om jag skulle tvingas välja bland storbankerna så ligger nog SEB bäst till.

      Radera
  3. Låga risker men SHB givetvis för gratis bastjänster och högst troligen stabilaste tillgängligheten online.
    Pension, Alecta, SEB Trygg Liv, Skandia, SHB

    SvaraRadera
    Svar
    1. SHB har bra historik av stabilitet, kan inte minnas en driftstörning i närtid. De har länge stuckit ut bland storbankerna genom att ha fria bastjänster men de faller på undermåliga sparprodukter.

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Tillgänglighet går före allt i den banken, jag kan givetvis inte allt i detta men jag vet att mycket mycket körs minst dubbelt, avancerade failover lösningar och speglingar etc. och på minst två olika fysiska platser och 24/7 full support helt gratis.
    Webben är lite stel och tråkig men fullt funktionell och stabil och mobilappen är en höjdare inom sin klass.
    Fondförvaltningen har ryckt upp sig, klart bättre än förr.
    Jag uppskattar deras gratistjänster väldigt mycket så som EFN (http://www.efn.se/) som håller mycket hög klass vad gäller både innehåll och layout. Såg en som satt och meckade med att dra upp upplösningen så att det ska gå att blåsa ut TV programmen på jätteskärmar, känslan är att det kommer rulla TV program etc. mer eller mindre dagarna framöver.
    "Marknadsinformation och Analys" är också mycket bra tjänst, där finns bland annat bankens modellportfölj med motiv och analyser av börsen vilken jag följer med stort intresse och erhåller i mitt tycke mycket fin information, även nyhetsbrev etc. är helt gratis. Jag tror man ev. måste vara inloggad, iofs funkade länken här utan inloggning nu men det kanske är "cachat".
    https://shb-markets.services.six.se/shb.markets.svse/site/secure/pages/home/overview.page?KEY=e6ce55082dbc1811e22662a7c558ce3a06f205cf3d56e0802fb6838b645aed7a905d16d27026f85f&URL=https%3A%2F%2Fsecure.handelsbanken.se%2Fbb%2Fseip%2Fservlet%2Fiavp%3FappName%3Diavp%26appAction%3DInitNewOrder%26accountType%3Dall%26ID_VP%3D&CALLBACK=https%3A%2F%2Fsecure.handelsbanken.se%2Fbb%2Fseip%2Fservlet%2Fiavp%3FappName%3Diavp%26appAction%3DKeepAlive
    /AS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar, länken verkar kräva inloggning tyvärr. Bra gratistjänster är alltid trevligt :-)

      Radera