2015-02-02

Tjänstepension fondinnehav

Den portfölj som man borde ägna mest omsorg åt är ens ordinarie tjänstepension. Sannolikt är det den med störst värde av alla portföljer om man inte bytt arbetsgivare ofta eller nyligen.

Har du valt en traditionell försäkring så kan du somna om - då är det försäkringsbolaget som sköter förvaltningen (om det inte är nätmäklarnas variant).

Den aktive väljer med fördel en fondförsäkring då man kan ta större risk vilket borde löna sig över väldigt lång tid.

Jag har nog historiskt sett haft för låg risk då jag inledningsvis låg i en generationsfond och senare i för stor andel räntefonder.

På senare år har jag skruvat upp risken successivt och idag ser fondsamlingen ut så här:


Andelen i räntefonder är fortfarande för stor men jag försöker mig på fondbyten vid korrigeringar som den i oktober 2014.

Gjorde en liten utflykt i Ryssland men fegade ur med en "lagom" förlust. Det politiska läget gör att jag nog kommer att hålla mig borta tills vidare.

Tips på prisvärda fonder mottages tacksamt!


0 kommentarer:

Skicka en kommentar