2015-02-06

Strategisk allokering: Global Low Cost High Yield Dividend

Jag har en känsla att man är för fixerad vid svenska innehav generellt sett. Historiskt har det i och för sig varit en lyckosam strategi då svenska aktier presterat väl jämfört med omvärlden.

Precis som man bör diversifiera med olika aktier i portföljen bör man nog sprida innehav över olika marknader världen över.

I min löneväxlingsdepå så har jag köpt lite Amerikanska aktier i år då jag tror på en stark dollar framöver och vill ha en jämn och snygg utdelningskalender.

Nästa steg är att ta in lite andra regioner från olika delar av världen. Har sneglat på Tyskland men inte hittat någon klockren kandidat att köpa där än. Vidare så tycker jag Asien är en spännande region och då det är svårt att handla aktier direkt där så är det fonder som gäller.

Swedbank får ta mycket stryk i många sammanhang men de har en riktigt vass indexfond för Asien ex. Japan: Swedbank Robur Indexfond Asien

Förvaltningsavgiften är 0,2% vilket måste anses vara mycket konkurrenskraftigt i sammanhanget.

Likadan avgiftsnivå hittar vi hos deras indexfond för Europa - Swedbank Robur Indexfond Europa.

Jag har tänkt om avseende att månadsspara i ETF:er och kommer sannolikt att köpa indexfonder i olika regioner istället och först ut blir Asien och Europa när utdelningen från SAS-preffarna anländer.

Jag passar på Global- och Amerikafonder så länge då dessa innehåller mycket USA som jag redan har stor andel av i och med mina aktieinnehav.

Apropå aktieinnehaven bytte jag i veckan Frontier mot Microsoft då jag tror det blir bättre på lång sikt även om YOC för portföljen sjunker totalt sett. En fin vinst blev det på 16% efter courtage i alla fall. Kanske plockar in Frontier i framtiden men jag kände mig inte helt bekväm med deras skuldsättning och P/E-tal (40).

Utdelningskalendern är fortsatt fin med månadsvisa utdelningar


Totalt sett har 2015 startat lysande för alla innehav utom McDonalds men tack vare dollarförstärkningen ligger jag på plus där i linje med min strategi om en starkare dollar i år. Min gissning är nog att spannet 8,75-9 inte är omöjligt till hösten då Europa kommer trycka pengar och Riksbanken sniffar på minusränta. Förmodligen kommer kurserna att pressas men givet oförändrade utdelningsnivåer ökad YOC.

Portföljens YOC är 5,67% och fördelningen stam-/preferensaktier ca 60/40

0 kommentarer:

Skicka en kommentar