2014-12-22

Årskönika 2014

Då var det dags för mig att sammanfatta 2014 ur ett privatekonomiskt perspektiv, så här kommer z2036:s


2014 har varit ett förhållandevis händelserikt år på den annars tröga svenska finansmarknaden. 

Ingen ny sparform har i och för sig tillkommit men en är på väg att försvinna: privat pensionssparande / IPS. 

Storbankerna ångar på i gammal stil, så det nya står nischbanker för (som vanligt).

Här är mina vinnare för i år:
  • Årets bank
    • Skandiabanken
      • Stabil Internetbank utan avgift
      • Komplett betalningssortiment utan avgift
      • Smidig kontohantering internt som externt utan avgift
      • Flitigt med kampanjer och nyheter
      • Prisvärt övrigt sortiment av produkter och tjänster, en komplett bank
  • Årets sparbank
    • Avanza
      • Courtage från 1 kr för ISK och KF, perfekt för månadssparande
  • Årets bank för bolån
    • Skandiabanken
      • Tydliga rabatter utan krav på helkundsengagemang och som gäller tills vidare
  • Årets kreditkort
    • Skandiabanken
      • Avgiftsfritt Visakort med upp till 60 dagars räntefri kredit, rese- och elektronikförsäkring samt att man får Eurobonuspoäng för varje krona man handlar för.
  • Årets kontokort för utlandsvistelse
    • Santander
      • MasterCard utan årsavgift och valutapåslag samt 12 fria kontantuttag per år världen över
  • Årets sparkonto
    • Santander
      • Buffertkonto, hög ränta med fria uttag och insättningsgaranti
  • Årets ekonomipodd
    • #Sparpodden
      •  För bredden, spellängden och humorn
  • Årets ekonomiblogg
  • Årets pensionsbolag
    • Nordnet/Avanza
      • Direktsparande i aktier till sin pension utan skalavgifter är svårslaget
  • Årets avgiftshöjning
    • De försäkringsbolag som chockhöjt sina flyttavgifter utan att meddela sina kunder på ett schysst sätt och i god tid
  • Årets amortering
    • Amortering inom BRF, minskar reavinst och stärker föreningens ekonomi
  • Årets statslåneränta 
    • Sista november
      • 0,90%, nytt ATL

Ovanstående är mina högst personliga, delvis subjektiva åsikter, utmana gärna...

Sannolikt var detta mitt sista inlägg för i år, det har varit ett givande år där min lust att blogga väcktes på nytt såväl som mitt intresse för sparande.

Jag ser fram emot 2015 och jag kommer nog att fokusera något mer på mitt huvudområde, dvs test av mjukvara då jag har spännande händelser inbokade bland annat. Men ekonomi kommer fortsatt ligga mig varmt om hjärtat så ett och annat inlägg ska jag nog kunna få till plus kanske något verktyg.

Närmast väntar nya förhandlingar med barnen om månadspengen 2015 samt månadens aktie för januari...


2 kommentarer:

  1. Kollat något på kreditkortet Everydaycard? Tydligen är det Nordeas men har en egen hemsida.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset, tog en snabbkoll av nyfikenhet och saker som går bort är:

      Årsavgift 195
      Påslag valuta 1,65%

      Plussidan är väl återbäringssystemet antar jag men föredrar minimalt med avgifter före ett sånt system

      Radera